Dit leerden we tijdens de vrijdag van de Webinar Week allemaal over het managen van talent

Een snelle blik op LinkedIn leert dat er in Nederland bijna 60.000 talentmanagers zijn. Dat is er 1 op ongeveer elke 153 werkenden. Maar wat doen die mensen de hele dag? En wat is dat dan precies, als we het over talent hebben? En wat wordt dan bedoeld met het managen van talent? Daarover ging het min of meer tijdens de besneeuwde vrijdag van de Webinar Week. Dagvoorzitter Heleen Stoevelaar leidde de kijker door vijf webinars om het antwoord op die vragen te vinden:

#1. Jim Kleijnen over: flexibiliteit en veerkracht

Daarbij was het eerste woord aan Jim Kleijnen van Cornerstone, ook wel bekend als een ‘Cornerstar’, zoals de medewerkers intern genoemd worden. Hij liet onder meer zien hoe recruitmentprofessionals nu en in de toekomst succesvol kunnen worden, zolang ze zich bezighouden met vier vormen van het managen van talent: agility, skills, brand en learning. ‘De vier pijlers voor de veerkracht binnen werving en selectie binnen je organisatie’, aldus Kleijnen.

#2. Han Stoffels en Yves Feijen over: ecosystemen

Het managen van talent is ook iets waar Han Stoffels en Yves Feijen zich mee bezighouden, maar dan op een totaal andere manier. Stoffels is vanuit zijn bedrijf 8vance tegenwoordig bezig met Jobliebe, een aanbieder van ecosystemen om talent te koppelen aan nieuwe uitdagingen, maar dan op een meer continue manier dan we tot nu toe gewend zijn. Een soort ‘Netflix van recruitment’, zoals we het hier eerder noemden. Dat vervolgens weer te koppelen is aan elk ATS dat je maar kunt verzinnen.

‘Het delen van resources betekent ook het ontwikkelen van resources.’

Stoffels vertelt over het platform dat hij gemaakt heeft waar nu al allerlei matching- en arbeidsmarktdata inzit. ‘En daar kan gewoon iedereen met een paar klikjes een eigen ecosysteem starten. Zo’n ecosysteem op zichzelf zorgt dan ervoor dat mensen makkelijk van project A naar B kunnen gaan. En dat hoeft niet eens in hetzelfde bedrijf te zijn. Dat alleen al zorgt er weer voor dat mensen veel meer gaan leren. Het delen van resources betekent ook het ontwikkelen van resources. Op die manier zul je zien dat mensen ook veel sneller nieuwe skills kunnen leren.’

#3. Stefano Verkooij & Nancy Poleon over: diversiteit

En dan over naar een heel ander actueel thema: diversiteit en inclusiviteit. Eigenlijk voor het eerst deze Webinar Week staat het onderwerp prominent op de agenda. Het is jobmarketing-expert Stefano Verkooij (Brockmeyer) die hierover een mooi tweegesprek aangaat met Nancy Poleon, die ooit werkte als marketingmanager voor artiesten als Britney Spears, Alicia Keys en Pink, maar nu vurig pleitbezorger van meer diversiteit in organisaties is.

‘Als je het makkelijk had kunnen oplossen, dan had je het natuurlijk al gedaan…’

Haar oproep: gebruik zoveel mogelijk A.I. Maar ook: ‘Zorg ervoor dat recruiters zelf ook divers zijn. Dat je dus niet alleen maar één soort recruiters hebt.’ Veel organisaties zitten nu vast in een tunnelvisie, constateerde Verkooij. En om daaruit te komen, heb je ‘mensen van buitenaf nodig’, vulde Poleon mooi aan. ‘Want als je het zelf makkelijk had kunnen oplossen, dan had je het natuurlijk al gedaan…’

#4. Maurice Vermunt over: doorleefde interesses

En dan weer over naar weer een heel ander aspect van het managen van talent: hoe krijg je mensen op de plek waar ze zelf het liefste zouden werken? Maurice Vermunt, directeur/eigenaar van LDC en al 20 jaar ondernemer binnen arbeidsmarktgerelateerde bedrijven, vertelt hoe hij bij kandidaten bovenhaalt wat voor type het is, en hoe je dat vervolgens koppelt aan waar een organisatie behoefte aan heeft.

‘De testuitslag voedt de dialoog. Het zorgt ervoor dat je snel de diepgang pakt.’

Niet dat je met het meten van ‘doorleefde interesses’ meteen de beste kandidaat uit de hoge hoed tovert. Zo makkelijk is het niet, legt Vermunt uit. Maar een goede test kan wel heel veel waardevolle informatie verstrekken over een kandidaat, zegt hij. ‘De testuitslag voedt de dialoog. Het zorgt ervoor dat je snel de diepgang pakt.’ En dat levert niet alleen tijdwinst op, maar in the end ook een betere match, zo laat hij zien.

#5. Inge Vuik over: loopbaanprofessionals anno 2025

En dan gaan we over naar de mensen voor wie het managen van talent een dagtaak is: de loopbaanprofessional. Wat moet je als loopbaanpro doen om ook in 2021 succesvol te blijven (of te worden)? En wat als je nog iets verder vooruit kijkt, naar bijvoorbeeld 2025? Inge Vuik (Business Development Manager bij Intelligence Group) probeert daar in haar webinar antwoord op te geven, en toont daarbij onder meer aan hoe 5-jarigen tegenwoordig al leren ‘hoe een computer denkt’.

‘Tegenwoordig leren 5-jarigen al hoe een computer denkt.’

Dat betekent volgens haar dat wendbaarheid momenteel onmisbaar is. ‘En dan zie je op een gegeven moment vanzelf kansen. Kansen voor jezelf, maar ook voor je kandidaten.’ De branche digitaliseert overigens snel, ziet ze, en de kandidaat krijgt steeds meer de regie in handen. Dat betekent volgens Vuik dat je als loopbaancoach of loopbaanprofessional mee zult moeten. ‘Wees voorbereid. Omarm de digitalisering. En wees daarin een voorbeeld.’

Lees ook

Onderhandelen over arbeidsvoorwaarden? Dat doen kandidaten steeds minder

Heeft het met de coronacrisis te maken? Denken kandidaten misschien dat er geen ruimte is om over bijvoorbeeld de arbeidsvoorwaarden te onderhandelen? Of zouden ze er gewoon niet over durven te beginnen? Opmerkelijk is het in elk geval wel, dat uit het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek (AGO) blijkt dat steeds meer mensen aangeven níet te onderhandelen tijdens een sollicitatie, en blind het aanbod van een werkgever accepteren. Ging het in 2019 nog om 11% van alle kandidaten die direct akkoord gingen, in 2020 was dat percentage gestegen naar 14%.

Waar van de mannen 61% zegt te onderhandelen over het salaris, is dit bij de vrouwen minder dan de helft: 49%.

En het zijn vooral vrouwelijke kandidaten die deze kans laten schieten. Waar ‘slechts’ 11% van de mannen het aanbod tekent zonder te onderhandelen, geldt dit voor maar liefst 18% van de vrouwen. En gaat het om het onderhandelen over het salaris, dan is het verschil zelfs nog veel groter. Waar van de mannen 61% zegt hierover het gesprek aan te gaan, is dit bij de vrouwen minder dan de helft: 49%.

Vrouwen onderhandelen over werktijden

Als het gaat over onderhandelen over arbeidsvoorwaarden, tekent zich in het onderzoek een klassiek patroon af. Waar mannen de harde pegels belangrijker lijken te vinden, gaat het vrouwen meer om ‘werkcomfort’, dat wil zeggen: de flexibiliteit van de werktijden. Als het gaat over onderhandelen om het salaris worden de verschillen over de loop van de tijd zelfs nog iets groter. Bij de mannen ging het in 2019 nog om 60% die hierover onderhandelde, bij de vrouwen om 51%. Dat verschil van 9 procentpunt is vorig jaar dus opgelopen tot liefst 12 procent.

Bron: Intelligence Group

Salaris is trouwens ook het enige van de onderzochte aspecten dat bij de mannen in belang is gestegen. Iets wat volgens de onderzoekers kan betekenen dat het salaris voor mannen een grotere constante waarde heeft dan andere onderwerpen. Ook gekeken naar andere onderzochte factoren waarover wordt onderhandeld, valt overigens steeds de mannelijke voorkeur voor materiële zaken op. Of het nu gaat om een auto van de zaak of een eventuele bonus: mannen onderhandelen er steeds vaker over dan vrouwen.

Meer kengetallen? Doe mee aan het onderzoek!

kengetallenOp zoek naar Nederlandse kengetallen over recruitment? Intelligence Group doet er, samen met Compagnon, Werf& en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, jaarlijks onderzoek naar. Deelname is nu geopend! Na invullen van de vragenlijst ontvang je gratis een digitaal exemplaar van het Recruitment Kengetallen-rapport van 2020. Dit digitale rapport is ook te koop voor 195 euro ex. btw in de webshop. Daarnaast ontvang je als eerste de resultaten van het Recruitment Kengetallen rapport van 2021 én krijg je gratis toegang tot het webinar KPI’s op 10 juni 2021. Dus doe mee, vóór 28 februari.

Doe mee met het onderzoek

Wat komt er allemaal bij kijken als je Microsoft Teams (en 365) wilt implementeren?

Veel organisaties hebben de afgelopen tijd Microsoft 365 geïmplementeerd. Een overgang die soms heel wat meer voeten in de aarde heeft dan je vooraf misschien dacht. Functierollen en bedrijfsprocessen moeten opnieuw worden gedefinieerd, wat soms kan leiden tot onrust, ontevredenheid en stress bij werknemers. Om dit te voorkomen, moet je medewerkers opleiden en de risico’s minimaliseren. Kortom: je hebt een effectieve Microsoft 365-adoptiestrategie nodig. Maar hoe pak je dat aan?

De 5 redenen voor een Microsoft 365-adoptiestrategie

Eerst maar even de vraag beantwoorden waarom je zo’n effectieve Microsoft 365- (of Office 365-)adoptiestrategie precies nodig hebt. En dat is om de volgende 5 redenen:

#1. Minimaliseer de verwarring van een nieuw systeem

Verandering, daar zit lang niet iedereen altijd op te wachten. De introductie van nieuwe technologie in een organisatie leidt daardoor vaak tot meerdere uitdagingen. Een adoptiestrategie voor Microsoft 365 gaat verder dan alleen een technische implementatie, door ook ervoor te zorgen dat werknemers de verschillende onderdelen van het pakket herkennen en de waarde hiervan begrijpen.

#2. Laat medewerkers profiteren van nieuwe functies

Als werknemers alleen Mircosoft 365 voor e-mail of voor sollicitatiegesprekken gebruiken, loopt de organisatie belangrijke functies mis die de productiviteit kunnen verhogen en de waarde van de investering kunnen vergroten. Een succesvolle adoptiestrategie stelt werknemers in staat om alle tools die het systeem biedt te integreren in hun dagelijkse workflows, werkgewoonten en processen.

#3. Maximaliseer het rendement op de investering

Als je de goede strategie toepast om Microsoft 365-implementatie te stimuleren, liggen er vele besparingen in het verschiet. Volgens een McKinsey-onderzoek zagen bedrijven die zulke strategieën gebruikten een ROI van 143% (versus 35% voor bedrijven die dit niet gebruikten). Door een plan op te stellen om andere Microsoft 365-functies te gebruiken, kun je mogelijkheden ontdekken om bestaande abonnementen te consolideren of op te zeggen.

‘Zorg dat personeel zich gewaardeerd en gehoord voelt.’

#4. Verminder onnodig werk voor IT-personeel

Een grondige adoptiestrategie kan het aantal helpdeskverzoeken verminderen, net als het extra werk voor personeel tijdens de uitrol van Microsoft 365.

#5. Zorg dat het personeel zich gewaardeerd en gehoord voelt

Investeren in werknemers, bijvoorbeeld door opleidingen, toont zijn waarde aan. Dit kan het verloop verminderen en de werktevredenheid verhogen. Een sterke Microsoft 365-training versnelt de acceptatie en de zogeheten buy-in door het personeel.

De 4 cruciale stappen in een Microsoft 365-adoptiestrategie

Om de volledige voordelen van Microsoft 365 te benutten, moet je verder kijken dan alleen de technische vereisten. Het gaat erom de migratiedoelen aan te pakken. Welke 4 stappen zijn daarbij cruciaal?

Stap #1. Definieer de zakelijke doelen

Een Office 365-migratie is een technisch complex project. Het is een grote investering die de hele bedrijfsvoering kan veranderen. Om de migratie te rechtvaardigen, moet je eerst de bedrijfsdoelen definiëren, zodat je deze aan de werknemers kunt communiceren.

Stap #2. Identificeer de bedrijfsscenario’s

Bedrijfsscenario’s gaan nog een stap verder en vertalen de bedrijfsdoelen naar specifieke use-cases voor verschillende Microsoft 365-functies. Deze illustreren hoe elk onderdeel van Microsoft 365 de organisatie dichterbij de bredere bedrijfsdoelen brengt. Bedrijfsscenario’s variëren sterk, afhankelijk van je branche en activiteiten. De scenario’s kunnen uit allerlei onderdelen bestaan, van samenwerken en documenten delen tot apparaten updaten en financiële processen automatiseren.

Door bedrijfsscenario’s te identificeren, is het bijvoorbeeld makkelijker om:

* Zakelijke uitdagingen te begrijpen en aan te pakken

Bedrijfsscenario’s overbruggen de kloof tussen de mogelijkheden die Microsoft 365 biedt en de blokkades van een team om hun werkprocessen te verbeteren.

* Context toe te voegen aan de training

Adoptietraining draait er niet alleen om een nieuwe technologie te leren. Bij een succesvolle acceptatie zien gebruikers hoe Microsoft 365 in hun dagelijkse werkzaamheden past. Via bedrijfsscenario’s kunnen teams de training in context plaatsen en leren zij begrijpen hoe Microsoft 365 hen zal helpen productiever te werken.

* KPI’s te identificeren om succes te meten

Met bedrijfsscenario’s kun je succes meten aan de hand van statistieken en doelen. Van hogere medewerkertevredenheid tot lagere operationele kosten voor bijvoorbeeld gegevensopslag.

Stap #3. Identificeer de belangrijkste belanghebbenden

Een stakeholder is iemand of groep in een organisatie die wordt beïnvloed door de uitkomst van een project. Stakeholders zijn belangrijke bondgenoten die het adoptieproces van Microsoft 365 ondersteunen. Om te bepalen wie die stakeholders zijn, moet je nadenken over wie Microsoft 365 gaat gebruiken. Wie treft de verandering het meest? En wie kan verandering bij anderen beïnvloeden en stimuleren? De belangrijkste stakeholders moeten een dwarsdoorsnede van de organisatie weerspiegelen.

De belangrijkste stakeholders moeten een dwarsdoorsnede van de organisatie weerspiegelen.

Leidinggevenden, projectmanagers, IT-, HR- en verkoopmedewerkers gebruiken de Microsoft 365-functies allemaal op een andere manier. Een divers team van belanghebbenden zorgt ervoor dat de Microsoft 365-adoptiestrategie alle groepen, individuen en behoeften binnen een bedrijf vertegenwoordigt. Bij een succesvolle adoptie zorgen belanghebbenden voor:

* Meer expertise

Stakeholders hebben veel kennis over de huidige processen en procedures. Ze zijn geweldige bondgenoten om de huidige bedrijfsscenario’s in kaart te brengen en te helpen hoe deze in de toekomst te verbeteren.

* Minder risico

Door stakeholders vroeg in het proces te betrekken, kunnen zij potentiële risico’s aan het licht helpen brengen. Zo kunnen de effecten hiervan verzacht worden.

* Een hoger projectsucces

Hoe meer betrokken belanghebbenden zijn, hoe meer zij de adoptiestrategie voor Microsoft 365 verdedigen en ondersteunen.

Stap #4. Maak een Microsoft 365-trainingsplan

Een trainingsplan voor eindgebruikers is de laatste stap van een succesvolle adoptiestrategie voor Microsoft 365. De meeste bedrijven beginnen met standaard producttraining, waarin gebruikers leren hoe ze Microsoft 365 kunnen gebruiken. De sleutel tot een succesvolle adoptie is echter een op scenario’s gebaseerde training. Zo’n training leert werknemers niet alleen Microsoft 365 te gebruiken, maar ook hun productiviteit te maximaliseren, op basis van de bedrijfsdoelen en scenario’s van de organisatie.

Met deze trainingsvorm koppel je de training aan de bedrijfsdoelstellingen, zodat elke trainingsactiviteit een doel heeft. Het wordt er ook efficiënter van. Sales, HR, marketing en leidinggevenden hebben allemaal verschillende rollen in een organisatie. Het zou dan tijd- en geldverspilling zijn om álle medewerkers te trainen op élke Microsoft 365-functie. Geef dan liever prioriteit aan trainingen op basis van behoeften en taakfuncties. Hiermee kun je de adoptietijd van Microsoft 365 immers versnellen.

Meer weten?

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Broad Horizon. Broad Horizon richt zich op de digitale transformatie van haar klanten en doet dit met behulp van het gehele Microsoft-platform. In hun continuous journey-aanpak gebruiken ze Data & AI, Businessapplicaties, Modern Workplace, Cloud services, managed services en hosting om jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen en het aanpassingsvermogen te geven voor de veranderingen van vandaag, morgen en overmorgen.

Nieuwsgierig geworden naar wat een adoptiestrategie voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op sales@broadhorizon.nl

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van al het nieuws rondom True, Broad Horizon en de adoptie van Microsoft 365.

Inschrijven

Je employer brand is weinig waard zonder content als deze

Kandidaten van nu verwachten van organisaties steeds meer het eerlijke verhaal. Als je content verspreidt, willen ze geen opgeklopt marketingverhaal, maar zoeken ze ook naar bewijs van jouw goede werkgeverschap. Goede content draagt bij aan grotere naamsbekendheid en een positief sentiment onder je volgers, (potentiële) kandidaten en klanten.

Nog veel organisaties worstelen met het creëren van goede content.

Toch worstelen nog veel organisaties met het creëren van zulke content. Welke onderwerpen moet ik kiezen? Wat willen mijn kandidaten lezen, zien of horen? En hoe koppel ik actuele maatschappelijke thema’s aan de normen en waarden van mijn organisatie? En wat wil je juist voorkomen als je content voor je employer brand creëert? Deze 5 tips helpen je op weg.

#1. Content moet… actueel zijn

De content die je deelt voor je employer brand moet relevant en actueel zijn. Hoe gaat jouw organisatie met thema’s om die op dit moment spelen? Dat helpt om je potentiële kandidaten een eerlijk beeld te geven van het werken bij jouw organisatie. Denk aan hoe je medewerkers helpt om hun werkplekken thuis productief en gezond te maken. Je kunt aan je medewerkers vragen of ze hieraan willen bijdragen: een leuke foto van de werkplek en een kort verhaal over je collega is het enige wat je daarvoor nodig hebt.

Voorbeeld: Bij ABN Amro wijden ze regelmatig posts op sociale media aan nieuwe collega’s en hun thuiswerkplek. Ze vragen hun collega om een tip en een top rondom thuiswerken te delen, om op die manier toch een deel van de werksfeer met potentiële kandidaten te delen.

#2. Content moet… tonen hoe je met corona omgaat

Corona was, is en blijft de komende tijd nog een belangrijk onderdeel van ons leven. Zowel op maatschappelijk en persoonlijk als op zakelijk vlak. De druk op de meeste organisaties is door corona enorm toegenomen, maar ook medewerkers ervaren meer stress, werkdruk, eenzaamheid en verminderde productiviteit. Kandidaten willen van organisaties zien wat ze in deze tijden voor hun medewerkers doen. Als organisaties de ervaringen van hun medewerkers prioriteit geven en deze delen, laten ze zien dat ze om hun medewerkers geven.

Voorbeeld: Bij softwareorganisatie Afas werkt alles en iedereen al bijna een jaar lang thuis. Om toch een gevoel van eenheid te bewaken, organiseren ze veel activiteiten, van ijsjes op kosten van de baas tot een ‘kerstpakketten-drive through‘. En dat wordt op sociale media ook gedeeld.

#3. Content moet… inclusiviteit tonen

Als jouw organisatie een inclusieve bedrijfscultuur heeft, en als je diversiteit aanmoedigt, is het aan te raden om dit door middel van content aan je talentpubliek te laten zien. De sleutel is om overal in je organisatie persoonlijke voorbeelden van inclusie en gelijkwaardigheid te vinden. Verhalen van medewerkers die vertellen hoe ze worden gevierd om hun eigenheid leveren het bewijs voor de visie van jouw organisatie op diversiteit en inclusiviteit.

Voorbeeld: Hussein Adam Dia is policy officer bij de Sociaal-Economische Raad en actief bij Diversiteit in Bedrijf. In die rol spreekt hij zich vaak uit tégen bijvoorbeeld discriminatie, racisme en seksisme, en vóór diversiteit en inclusie op de werkvloer. Hij is op 6 april ook spreker op het Werf& Seminar Diversiteit en Inclusiviteit.

#4. Content moet… toewijding laten zien

Wat als je pas net met de reis naar meer inclusiviteit binnen je organisatie begonnen bent? Wat als er nog geen ‘bewijs’ hiervoor is? Waar je organisatie ook in het proces bevindt, zwijg niet over de inzet die jullie doen om te verbeteren. Alle voorbeelden, klein of groot, doen ertoe.

Alle voorbeelden, klein of groot, doen ertoe.

Uit recent onderzoek blijkt dat 55% van de werkenden gelooft dat hun bedrijf meer moet doen om diversiteit en inclusiviteit te stimuleren. Tegelijkertijd vindt 86% van de werkzoekenden het belangrijk dat een werkplek zoveel mogelijk achtergronden representeert. Wat je organisatie daadwerkelijk doet om te streven naar gelijkheid is een van dé onderwerpen voor de content die je kunt delen. Eerlijkheid en transparantie zijn hierbij cruciaal. Het laatste dat je wilt is je publiek een misvormd beeld geven over je organisatie en jullie acties.

content diversiteit inclusiviteit

Voorbeeld: Lush Nederland gaf op Instagram een terugkoppeling op een actieplan dat ze intern eerder in 2020 rondom diversiteit en inclusiviteit hadden opgesteld. De doelen die ze in dat plan hadden opgesteld worden concreet door de feitelijke aanpassingen die ze op productie- en managementniveau hebben doorgevoerd.

#5. Content moet… je eigen medewerkers tonen

Een rode lijn die door alle tips loopt bestaat uit de medewerkers die je nodig hebt om je verhaal te vertellen en laten zien. Wie kunnen beter over jou als werkgever vertellen dan de mensen die al in dienst zijn? Bij employer branding is het altijd belangrijk dat je je medewerkers en je (potentiële) kandidaten centraal zet, niet jouw organisatie. Het gaat erom wat je voor je medewerkers doet en hoe jouw organisatie waarde biedt in hún leven. En degenen die daar het beste over kunnen vertellen zijn je medewerkers.

branding capgemini content

Voorbeeld: Niet iedere collega zal even graag aan de slag gaan met stories op Instagram, maar je kunt medewerkers ook interviewen en artikels aan ze wijden. Zo doen ze dat bij Capgemini op hun werkenbij-site met diverse blogs en interviews.

Voer jij regelmatig een employer brand-audit uit?

Controle nemen over je employer branding begint bij een audit om erachter te komen welke onderdelen van je strategie al goed gaan en waar nog ruimte is voor verbetering. Met een employer brand-audit kijk je naar online aanwezigheid op sociale media en je website(s), je recruitmentproces, de candidate experience en je medewerkers. Download hier jouw template:

Employer Brand Audit

milou groenteman

Over de auteur

Milou Groenteman is online marketeer bij SendtoDeliver en helpt organisaties in onder meer recruitment met alles rondom recruitment marketing, content en campagnes. 

Lees meer

  • Lees hier alles over recruitment marketing (automation)

Meer leren over Recruitment Marketing?

Meer leren over Recruitment Marketing? Op 11 maart vindt bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer de Masterclass Recruitment Marketing plaats. Hier leer je alles over doelgroepen, data-analyse, tech, experience, verrassen, bellen en social. Schrijf je dus nu in!

Recruitment Marketing  

Kun je Clubhouse ook al voor sourcing van kandidaten gebruiken?

Het is lang geleden dat een van de sociale media zo snel groeide (onder volwassenen) als Clubhouse. De voorlopig iOS-only-app werd tot nu toe maar liefst zo’n 10 miljoen keer gedownload. Ook in Nederland groeit de populariteit ervan de laatste tijd snel. Maar betekent dit dat Clubhouse ook al geschikt is voor sourcing van kandidaten? Oftewel: is het een goede bron om in contact te komen met talent voor jouw vacatures?

Je kunt op Clubhouse op veel manieren kandidaten zoeken, vinden en zelfs spreken.

In de Nederlandse recruitersgroep op Clubhouse werd er dinsdag volop over gesproken, onder meer door sprekers als Kim Lokenberg, Marcel Rietveld, Rutger van Drongelen en Sandor Lokenberg. Zij bleken al snel eensgezind: sourcing op Clubhouse is zeker een kans; je kunt er namelijk op veel manieren gericht kandidaten zoeken, vinden en zelfs spreken. Mits je doelgroep zich hier natuurlijk al bevindt. En, zoals bij alles wat met recruitment te maken heeft: inhoud en persoonlijk contact zijn ook hier cruciaal.

Top of flop?

De live podcast-achtige setting van de app maakt het mogelijk om ‘een soort brainstorm te doen à la TRU Amsterdam’, aldus Sandor Lokenberg, die er een blog over schreef onder de titel ‘Top of flop‘. TRU Amsterdam was vorig jaar een van de laatste recruitment-evenementen die nog fysiek plaatsvond, voordat de coronamaatregelen ingingen. Al gaven we ook daar elkaar al geen hand meer, maar een nog een beetje onwennige elleboog.

‘Het is op Clubhouse moeilijk om elkaar niet onnodig te interrumperen.’

Die informele setting die Clubhouse oproept, maakt het leuk en laagdrempelig, aldus Lokenberg. Maar het heeft ook een nadeel, zegt hij. ‘Het is moeilijk om elkaar niet onnodig te interrumperen, of juist bijval te geven. Dit is niet goed ingericht op dit platform, zoals bijvoorbeeld Teams wel de bekende handjes heeft als je iets wilt zeggen.’ Ook een like of duimpje mist hij in de app, net als een chatfunctie. ‘Gevolg was dat ik benaderd werd via WhatsApp, en daar al snel een tweede, derde en vierde gesprekslijn had lopen tijdens en na het gesprek in de room.’

Nog niemand benaderd

Terug naar de hamvraag: is Clubhouse nu ook een geschikte bron voor sourcing van kandidaten? Dat hangt er maar net vanaf, aldus Lokenberg (binnenkort ook weer een van de docenten van de Leergang Recruitment, van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie). ‘Ik heb er nog niemand benaderd. Dit zal zeker kunnen op dit platform. Maar de meeste mensen hebben in hun bio ook een link naar Twitter of Instagram, zodat benaderen op die platformen ook eenvoudig mogelijk is. Uiteraard is een eventueel Linkedin-profiel dan ook zo gevonden en kun je als je wilt dan ook een InMail sturen.’

Toch ziet hij de potentie van het platform wel in, ook als het gaat om kandidaten vinden. ‘Je kunt er iemand horen spreken vanuit zijn of haar kennisachtergrond. Dat kan zeker leiden tot mooie contacten. Afhankelijk van het soort bedrijf, en de boodschap die je brengt, kan Clubhouse zo een geweldig platform voor sourcing zijn.’ Al verkiest hij zelf op dit moment andere sociale media, zegt hij. ‘Je kunt als recruiter nu eenmaal niet altijd overal bij zijn.’

Bright Shiny Object Syndrome

Klopt helemaal, beaamt ook Jan Bernhart, die het ook heeft over het Bright Shiny Object Syndrome van Clubhouse: het is nieuw, en dus is het leuk om erbij te zijn. Maar is het ook nuttig? Liever gezegd: is het de inspanning waard? Daarvoor verwijst hij naar een al wat ouder verhaal op het Boolean Black Belt-blog. Waarin de vraag centraal staat waarom het hier ook zou moeten draaien: gaat het je sneller en betere kandidaten opleveren dan met je traditionele sourcing-methoden?

Gaat Clubhouse je sneller en betere kandidaten opleveren dan met je traditionele sourcing-methoden?

Oké, tot zover de afwachtende houding. Iemand die er iets meer enthousiast over is, is bijvoorbeeld de internationaal bekende recruiter Jan Tegze. Hij was er snel bij, met zijn handleiding om Clubhouse als sourcing-bron te gebruiken. Daarin schrijft hij onder meer dat Google Clubhouse al indiceert, en dus ook doorzoekbaar maakt. En ben je eenmaal in een interessante groep beland, dan kun je (met een beetje hogere sourcing-kunde) via Google Images Search ook makkelijk profielen van deelnemers achterhalen – en hen vervolgens benaderen. ‘The future belongs to voice!’ concludeert Tegze dan ook.

Overzicht in Powerpoint

En ook spreker Marcel Rietveld liet zich niet onbetuigd. Hij ging direct na de sessie aan de slag met het verwerken van de informatie en werkte dat vervolgens uit tot een overzicht in Powerpoint van de mogelijkheden van sourcing op Clubhouse:

Kom ook in de club!

clubhouse recruiters nlOp 2 maart is er op Clubhouse een nieuwe sessie van de Nederlandse recruitersgroep. Dan wordt er gesproken over de toekomst van assessments (voor recruiters). Gasten zijn Jaap Hardeman en Wouter de Vries, beide ondernemer binnen de wereld van zeer vooruitstrevende assessments. Hardeman doet momenteel samen met een psychotherapeut neurofeedback-onderzoek naar hoe de staat van het brein tot uiting komt in gedrag. Wouter de Vries is verbonden aan preselectie-platform Neurolytics, dat onlangs werd uitgeroepen tot Nederlandse start-up van het jaar.

Over Clubhouse Recruiters NL

De enkele weken door Wim van den Nobelen gestarte Clubhouse room Recruiters NL wil dé ruimte worden voor alle recruiters op Clubhouse om onderling kennis uit te wisselen en het gesprek aan te gaan over onderwerpen die hen bezighouden. De wekelijkse sessie kent nu al zo’n 80 luisteraars per keer. Elke week worden experts binnen het vakgebied uitgenodigd om mee te praten over interessante onderwerpen. Praat en luister je mee? Kom dan dinsdag om 9.55 uur binnen bij Recruiters NL live op Clubhouse. En voel je vrij om ook anderen uit te nodigen. Heb je een interessant onderwerp of wil je eens meedenken over een thema? Neem contact op met Wim van den Nobelen via O6-50602624 of via mail.

Lees ook

Zo willen de ‘jobfluencers’ van Rico Verhoeven het voor elkaar boksen met de arbeidsmarkt

Het zal de afgelopen dagen bijna niemand zijn ontgaan: kickbokser Rico Verhoeven is een soort vacaturesite gestart. Van Jinek tot RTL Boulevard, en heel wat kranten: als Rico in de buurt is, is media-aandacht natuurlijk nooit ver weg. En het was niet alleen Rico wiens naam genoemd werd, maar ook die van een handvol andere bekende Nederlanders, onder wie Humberto Tan, Ronnie Flex, Kjeld Nuis, Jandino Asporaat, Dennis Weening, Bram Krikke, Kalvijn, Soufiane Touzani en Nicolette Kluijver.

‘Ik ben iemand die altijd probeert een oplossing voor elkaar te boksen.’

‘Heel Nederland werkt’, zoals de vacaturesite is gaan heten, moet helpen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt beter bij elkaar te brengen, ‘met de kracht van social media’. De site is gratis voor zowel werkgevers als werkzoekenden, en is een initiatief van Verhoeven zelf. ‘De laatste paar maanden kreeg ik steeds meer berichten binnen van fans en volgers met trieste verhalen over hun privésituatie als gevolg van corona’, zo lichtte hij het initiatief bij Jinek toe. ‘Mensen die willen, maar niet kunnen. Dat is frustrerend en confronterend. Dat doet iets met me. En dan ben ik iemand die probeert een oplossing voor elkaar te boksen.’

Jobfluencers

De BN’ers die aan de site meewerken worden ‘jobfluencers‘ genoemd. Naast zo’n 250.000 vacatures staan er op de site nu ook al gratis workshops, persoonlijkheidstesten en trainingen die mensen helpen om beter op de arbeidsmarkt terecht te komen. Daar worden binnenkort nog podcasts, Clubhouse-gesprekken en webinars aan toegevoegd. Ook moet er elke week een #vacaturevrijdag komen, waarbij het banenaanbod wordt aangevuld en de nieuwste vacatures gepromoot.

Heel Nederland Werkt heeft als missie om dé plek te worden die werkzoekenden helpt met het vinden van een nieuwe baan. Over de oprichters en medewerkers die meewerken is de site nog een beetje vaag: ‘die stellen zich hier spoedig aan je voor‘, staat er te lezen. Wel is duidelijk dat vanuit de recruitmentwereld bijvoorbeeld bekende partijen als Talent.com, The Selection Lab, Exenzo en Adver-Online het platform ondersteunen.

‘Geloven in deze missie’

‘Wij geloven echt in deze missie’, vertelt Vanessa Backer, employer branding-specialist bij Adver-Online. ‘Het past heel goed bij de koers die wij zijn ingeslagen, waarbij maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal staat. We geloven dan ook dat we in deze samenwerking heel veel kunnen bereiken.’

‘Het gros van de werkgevers speelt nog nauwelijks in op de voorkeuren van generatie Z.’

Het bureau uit Heemstede is de laatste weken intensief bij het initiatief betrokken geraakt. CEO Hans van Rijnswoud had al langer contact met Rico Verhoeven, maar de laatste weken raakte dat in een stroomversnelling, vertelt Backer. Het sluit volgens haar ook heel goed aan bij de inspanningen die haar bureau al langer doet om (vooral) Generatie Z te helpen op de arbeidsmarkt. ‘Deze generatie heeft een sterke voorkeur voor het visuele. Iets waar het gros van de werkgevers nog nauwelijks op inspeelt. We bereiken hen nu al wel, via YouTube, Instagram, Spotify, TikTok en Snapchat. De inzet van jobfluencers kan dat nog verder versterken.’

De brug slaan

Als specialist in recruitmentcommunicatie wil Adver-Online ‘de brug slaan tussen de arbeidsmarkt en Generatie Z’, vertelt Backer. ‘Dat helpt ook klanten verder.’ De klanten van Adver-Online kunnen nu al hun vacatures doorplaatsen op Heel Nederland Werkt, maar kunnen binnenkort ook de betrokken jobfluencers inzetten om hun vacatures nog verder bekend te maken. ‘We bekijken op dit moment hoe we dat het best kunnen uitwerken.’

Dat zal natuurlijk nooit lukken voor alle duizenden vacatures op het platform, zegt ze. Zóveel jobfluencers zijn er nu natuurlijk ook weer niet. Maar dat hoeft ook niet: alle hulp om van de jonge generatie geen verloren generatie te maken is zéér welkom, zegt ze. ‘Soms moet je ergens volledig inspringen omdat je erin gelooft. Dus toen we hiervan hoorden, zijn we snel gaan schakelen om mee te kunnen doen. We hebben belangeloos onze diensten aangeboden. Met dit mooie platform als resultaat.’

Fotocredit bovenste foto Rico Verhoeven

Lees ook

Dit leerden we tijdens de woensdag van de Webinar Week allemaal over datagedreven recruitment

Datagedreven recruitment is de toekomst, hoor je overal. Nu klinkt dat mooi, maar hoe geef je dat in de praktijk handen en voeten? Welke data liggen voor het oprapen, en welke data helpen je echt om je proces te verbeteren? Over zulk soort vragen ging het tijdens de woensdag van de recente Webinar Week. Dagvoorzitter Petra de Niet leidde de kijker door deze vijf webinars om het antwoord op die vragen te vinden:

#1. Sara Cauwenbergh over: Recruitment ROI

De aftrap van de dag was voor Sara Cauwenbergh, recruitment evangelist bij Indeed. Zij liet onder meer zien hoe verstandig is om af te stappen van het onderbuikgevoel, en bijvoorbeeld te kijken naar hoe de prestaties zijn van alle bronnen die je inzet om aan goede talenten te komen. En dan prestaties op het gebied van efficiëntie, tijd en – het allerbelangrijkste: kwaliteit. ‘En dat laatste, dat is vaak een factor die pas na verloop van tijd duidelijk wordt.’

‘Uit onderzoek blijkt dat 80% van de volwassenen een paar keer per jaar naar carrièremogelijkheden zoekt…’

Voordat ze bij Indeed aan de slag ging verdiepte Cauwenbergh zich in search engines zoals Google en Bing en algoritmes van sociale media als Facebook. Ze trainde zowel bedrijven als interne werknemers op hun digitale kennis en de inzet van de juiste marketingmix. Die kennis komt haar nog steeds volop van pas, zo toonde ze in het webinar aan. En het ging over data, dus had ze zelf ook nog een paar mooie cijfers in petto:  ‘Uit Indeed-onderzoek blijkt dat 80% van de volwassenen in Nederland een paar keer per jaar op zoek gaat naar carrièremogelijkheden…’

#2. Marcel Leeman over: augmented writing

Daarna was het woord aan Marcel Leeman, die namens Textmetrics ons meenam in de wondere wereld van Augmented Writing. Oftewel: datagedreven recruitment, maar dan in je vacatureteksten. Als recruiter wil je dat je vacatures de juiste doelgroep aanspreken en overtuigen, dat ze niemand uitsluiten en dat ze voor iedereen begrijpbaar zijn. Maar als je zelf zo’n vacaturetekst schrijft, stap je snel in al die valkuilen. Gelukkig kan augmented writing je daarbij ondersteunen, en bijvoorbeeld onbedoelde discriminatie op grond van geslacht of leeftijd komen.

Als je zelf een vacaturetekst schrijft, is de kans groot dat je in allerlei valkuilen stapt…

Als grondlegger van het Textmetrics-platform weet Leeman helder te maken hoe belangrijk zulke kwalitatief goede vacatureteksten zijn. Zeker als je naar meer diversiteit streeft. En hij had tussendoor ook nog een leuk nieuwtje: ‘Textmetrics is nu ook geselecteerd door de Direct Duidelijk-brigade, die helpt om teksten van de overheid duidelijker te maken.’ In navolging van Amerika zal augmented writing ook in Nederland ongetwijfeld een vlucht nemen, voorspelde Leeman. Dus zorg dat je er nu al bij bent.

#3. Vikthor Looten & Michael Raven over: intuïtie en harde cijfers

Niet alleen in vacatureteksten rukt het datagedreven recruitment op, dat geldt eigenlijk voor het totale spectrum van employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Als jonge krachten binnen Talmark weten Vikthor Looten (26) en Michael Raven (28) er alles van. Voor klanten als Essent, TenneT, ANWB, en Heineken meten ze eigenlijk alles door wat maar door te meten is. Maar zeggen ze tegelijkertijd dat data niet het antwoord op alles is.

Alleen in de combinatie van data én eigen ideeën kom je tegenwoordig tot mooi resultaat.

Het gaat ook om durf en innovatie, laten ze samen zien. ‘Je moet wel risico’s nemen om te innoveren, je kunt nooit van tevoren alles berekenen. Maar wat we deden was alle data uit het voortraject pakken, alle datauit ons eigen dashboard, plus alle data uit andere bronnen, en op basis daarvan tot een mooi en nieuw concept te komen.’ Een vleugje data dus, en een vleugje creativiteit. Want alleen in die combinatie kom je tegenwoordig tot mooi resultaat, zo lieten beide zien.

#4. Marjan van der Meer & Mark van Ieperenburg over: Workforce Matching

Over naar een ander onderdeel van datagedreven recruitment: dat van de matching en de selectie. Want als je allereerst datagedreven kandidaten hebt aangetrokken, hoe ga je daar dan vervolgens ook datagedreven de beste uit selecteren? Marjan van der Meer en Mark van Ieperenburg hadden daar namens GITP wel een idee bij. Het maakt recruiters trouwens zeker niet overbodig, aldus Van Ieperenburg. ‘Recruiters zijn de context-kennisdragers van de organisatie.’

‘Recruiters zijn de context-kennisdragers van de organisatie.’

Sociaal-psycholoog Marjan van der Meer liet vervolgens onder meer plaatjes zien van ’talentmetingen’, waarmee organisaties de juiste ‘poppetjes’ op de juiste plek kunnen zetten. Een van de kijkers vroeg daarop of mensen dat eigenlijk spannend vinden, dat ze zichzelf zo terugzien als ‘data’? Maar dat valt wel mee, aldus Van der Meer. ‘We hanteren natuurlijk de NIP-regels en de AVG. Werken met data kan geheimzinnig zijn, maar omdat we stilstaan bij persoonlijke terugkoppeling, haal je veel van die spanning er ook wel weer vanaf. We geven namelijk inzicht, inzicht in jezelf.’

#5. Ronald van Driel over: slimmer, beter, sneller, goedkoper én leuker 

En zo kwamen we bij de uitsmijter van de woensdag: Ronald van Driel. Hij is al 178 jaar recruiter, zegt hij. Dus een groentje kun je hem bepaald niet noemen. Maar als eigenaar van zowel Recruitment Solutions als Recruitment Accelerator heeft hij zich de afgelopen jaren wel in een voor hem heel nieuw data-veld begeven. Want data kunnen het verschil maken, zo heeft hij ontdekt.

‘De basis van recruitment is in wezen de afgelopen 50 jaar weinig veranderd.’

Tussendoor bepleitte hij nog even beter recruitment-onderwijs, en ging hij in op de weinige procesverbeteringen die het recruitment-vak de afgelopen 50 jaar heeft doorgemaakt. ‘Er zijn nieuwe wervingskanalen bijgekomen. En ATS’en. Maar de basis is in wezen nog weinig veranderd.’ En dat zou volgens hem best eens mogen gebeuren. ‘Kijk bijvoorbeeld eens naar die geautomatiseerde vacature-intake. Die binnen 15 seconden met een mediaplan komt, een media-advies, een goede vacaturetekst, een wervingsadvies. Of zorg dat kandidaten zichzelf kunnen inplannen.’ Moet je eens kijken wat je daarmee kunt winnen…

Lees ook

Wim op woensdag: Over mijn grootste angst als recruiter…

Al heel wat jaren geef ik advies, of – eerlijker gezegd: mijn mening over het opmaken van cv’s. Zo ook recent tijdens de Nationale Dag van het cv. Vanuit Strictly People hebben we meerdere onderzoeken gedaan over wat wel en niet werkt of gewenst wordt door de recruiters. Maar net zoals er bij voetbal 17 miljoen bondscoaches zijn, zo zijn er talloze meningen over wat wel en niet werkt in het cv. En de mijne is er slechts één van.

Je moet als kandidaat nét voldoende informatie bieden, zodat de recruiter je gaat bellen.

Naast de inhoudelijke tips benoem ik dat het een dunne lijn is waarop je je als kandidaat bevindt. Aan de ene kant kun je te veel informatie geven en aan de andere kant te weinig. Daar moet je tussen laveren. Je moet nét voldoende informatie bieden, zodat de recruiter meer wil weten en je gaat bellen.

Goede kandidaat afwijzen

In mijn beleving moet je de recruiter dáár raken waar zijn of haar grootste angst zit. Een goede kandidaat onterecht afwijzen. Dit is 100% een reflectie. Als recruiter is het namelijk míjn grootste angst om een goede kandidaat onterecht af te wijzen. Misschien klim ik daarom ook altijd snel in de telefoon. Feitelijk is mijn standpunt dat vrijwel iedereen die solliciteert geschikt is; anders solliciteer je niet. Op de verplichte sollicitaties na dan misschien…

Feitelijk is mijn standpunt dat vrijwel iedereen die solliciteert geschikt is…

Maar wat is jullie grootste (recruitment-)angst? Ik daag jullie uit om ze te delen. Dat kan natuurlijk anoniem, maar liever wil ik hierover met je sparren. Laten we dat doen op het steeds populairder wordende Clubhouse. Natuurlijk mag je ook een mailtje sturen, of jouw angst in de comments hieronder delen. Of stuur een berichtje per WhatsApp naar O650602624. Dank voor het meedoen in elk geval! Ik kom er hier nog op terug. En ik ga nog wat mensen bellen….

Over de auteur

wim van den nobelen is er maar druk mee eenrichtingsverkeer loont de investering in recruitmentWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Guru Job Cast (inzending Dynamics Guru)

Omschrijving van de case

Wij werven voor de grote Microsoft-partners (Dynamics) in Nederland. Wij belichten in onze Guru Job cast (podcast) de vacatures. Omdat wij uit het veld komen als recruiters (ex-consultants) zijn wij doeltreffender in deze niche markt. Met de Guru Job Cast spelen wij in op de huidige trends van marketing en communicatie. Omdat wij een behoorlijke klantenkring hebben is ervoor de Dynamics Professional altijd een mooie keuze. Wij begeleiden de kandidaten in het project van coaching tot assessment in het gehele proces.

Wat was de impact van de case?

Het geven van informatie over onze klanten en haar vacatures via een podcast biedt de toekomstige kandidaten op een luchtige no-nonsense manier de juiste informatie. Wij creëren meer diepgang, die we bijvoorbeeld via een chat niet kunnen geven. Het is de bedoeling op IT-niveau kandidaten te triggeren.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Dynamics Guru en Techno Guru zijn gespecialiseerd in het vinden van Dynamics en IT technische capaciteit voor bedrijven over de hele wereld. Door onze jarenlange ervaring hebben we toegang tot de beste professionals uit Europa én verder daar buiten. Hoogopgeleide senior IT-professionals met een bewezen staat van dienst in Microsoft AX en/of Microsoft Stack. Dankzij ons uitgebreide netwerk maken wij in een oogwenk de beste match.

Korte lijnen en een persoonlijke aanpak

Als opdrachtgever of kandidaat ben je bij Dynamics Guru en Techno Guru in goede handen. Wij spreken dezelfde taal en begrijpen welke capaciteit nodig is om een bepaalde functie te vervullen. Wij denken mee vanuit jouw positie: als opdrachtgever of als kandidaat. Onze werkwijze is duidelijk en persoonlijk. We zeggen wat we doen, en doen wat we beloven. En omdat we snel schakelen, is de juiste kandidaat of baan zo gevonden.

Wij doen het net even anders.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Onze klanten: Dynamic People, Delaware, Prodware, Pylades, To Increase, America today, SPAR
Onze recruiters: Daniel Wongsodikromo; Alex Webb

Guru Job Cast

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2021 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden voor Werf& Awards is weer begonnen. Dus: doe nu mee!

In 2020 waren het Arkin, Cendris, Alliander en het Franciscus Gasthuis + Vlietland die er met de felbegeerde prijzen vandoor gingen. Zij werden gekozen uit bijna 50 inzendingen. Wie worden dit jaar hun opvolgers? De lijnen zijn nu geopend!

De Werf& Awards zijn prijzen voor cases op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment, die impact hebben (gehad) op de instroom van een organisatie. De awards richten zich op zowel kleine als grote organisaties, zonder budget of juist met een groot budget, voor een (corporate) werkgever of juist een bureau (amc/w&s/uitzend/detachering) in de breedste zin van het woord. De awards worden dit jaar uitgereikt op donderdag 27 mei 2021.

Inzenden? Dit zijn de voorwaarden

Inzenden is dit jaar mogelijk tot en met 17 maart. Op 7 april komt de vakjury (virtueel) bij elkaar voor een voorselectie, waarna op een digitale juryronde volgt, en op 19 april de nominaties bekend gemaakt worden. Van 20 april tot en met 7 mei mag vervolgens het publiek ook zijn favoriet bepalen. Op de voorwaarden-pagina lees je precies aan welke voorwaarden jouw inzending voor de Werf& Awards moet voldoen om kans te maken. En op de procedure-pagina lees je hoe het hele proces loopt van inzenden tot uitreiking op 27 mei 2021.

De vakjury staat onder de deskundige leiding van Marion de Vries. Daarnaast zijn er 3 deeljury’s:

  • Recruiters
    Vanuit corporate recruitment, bureaurecruitment en interim recruitment.
  • Arbeidsmarktcommunicatiespecialisten
    Vanuit HR, communicatie, bureaus gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, of jobmarketing.
  • Leveranciers
    Vanuit recruitmenttechnologie, media en andere aan de vakgebieden ondersteunende leveranciers van producten en diensten.
werf& awards 2019
Beeld van de uitreiking in 2019

Iedereen krijgt aandacht

Natuurlijk is het niet mogelijk om iedereen in de prijzen te laten vallen. Maar elke inzending (die aan de voorwaarden voldoet), krijgt in elk geval wel aandacht op de site van Werf&. Er zijn bovendien geen kosten verbonden aan inzenden voor de Werf& Awards. En zo kun je wel mooi jouw prestaties delen met al je vakgenoten. Op het mooiste podium voor het vak. Zeg eens eerlijk: wie wil dat nou niet?

Inzenden case

Lees ook

Is de recruitment-industrie echt goed voor 4,3 procent van de totale economie?

Hebben recruiters een ‘cruciaal beroep’? In de lijst van de Nederlandse overheid staan ze er niet bij. Maar afgaande op nieuw onderzoek van de Britse Recruitment & Employment Confederation (REC) zou dat misschien wel moeten… De recruitment-industrie is immers essentieel voor (herstel van) de economie, zo laat het rapport zien, en zorgt bovendien voor een meer inclusieve arbeidsmarkt en een significante groei van de productiviteit. Kortom: recruiters zijn onmisbaar.

De totale Britse recruitmentindustrie kent zo’n 120.000 medewerkers.

recruitment industrie rapportIn heel Groot-Brittannië zijn ruim 3,5 keer zoveel mensen aan het werk als in Nederland. De totale Britse recruitment-industrie kent zo’n 120.000 medewerkers, verdeeld over ruim 30.000 bureaus. Daarmee kent het land de meest volwassen recruitmentbranche van heel Europa, aldus de REC. En al die recruiters samen zorgen ervoor dat ongeveer 1 miljoen mensen elk jaar van (vaste) baan veranderen, stelt het rapport (iets meer dus dan 8 per recruiter, omgerekend).

86 miljard aan toegevoegde waarde

Dat heeft volgens het onderzoek grote economische gevolgen. Zo zou de recruitment-industrie goed zijn voor 86 miljard pond aan toegevoegde waarde, aldus de onderzoekers. Oftewel: 4,3 procent van de totale economie. Veel meer dan wat bijvoorbeeld accountants of advocaten toevoegen, stelt de REC. En die 86 miljard pond is dan weer goed voor zo’n 29 miljard aan belastingopbrengsten (meer dan twee keer zoveel als de Britse overheid uitgeeft aan r&d, of ongeveer evenveel als de totale Britse uitgaven aan uitkeringen aan arbeidsongeschikten).

De recruitment-industrie zou goed zijn voor 29 miljard aan extra belasting.

Doordat de recruitment-industrie de matching van mensen en bedrijven verbetert, zorgen recruiters (indirect) voor een groei van de arbeidsproductiviteit, zo stellen de onderzoekers. Die winst berekenen ze op zo’n 7,7 miljard pond. En bijna 20% van alle bedrijven die gebruik maakt van tijdelijke arbeid – mede mogelijk gemaakt dankzij recruitmentbureaus – zegt in het onderzoek zonder die arbeid niet eens te kunnen bestaan.

1 op de 5 dankt baan aan externe recruiter

En zo staan er nog wel meer leuke cijfers in het rapport. Zoals dat elke 21 seconden een Britse recruiter iemand aan een vaste baan helpt. Of dat slechts 52 procent van de Britten denkt dat bedrijven hun recruitmentproces efficiënt hebben ingericht. En dat 43 procent zegt dat de kwaliteit van het personeel (en dus van recruitment) cruciaal is voor het succes van het bedrijf (wat goed is voor een tweede plaats, direct achter ‘de kwaliteit van het product’).

78% van de mensen die ooit via een recruiter een baan vond, vond dit ‘een goede match’.

Van alle Britten zou ongeveer 1 op de 5 (oftewel: zo’n 6 miljoen mensen) zijn of haar huidige baan te danken hebben aan de recruitment-industrie. Een twee keer zo grote groep (dus 40%) zegt ooit in zijn of haar loopbaan een beroep te hebben gedaan op een werving- en selectiebureau of uitzendbureau voor een vaste baan, en 31% deed dat ooit voor een tijdelijke baan. Een ruime meerderheid van 78% van de mensen die ooit via een recruiter een baan vond, zegt dat dit een goede match voor hen was.

50% bedrijven gebruikt bureaus

Ook voor werkgevers zijn recruiters belangrijk, aldus het rapport. Zo zegt meer dan de helft van de Britse bedrijven externe bureaus te gebruiken voor hulp bij hun werving en selectie. Met andere woorden: recruiters zouden best eens wat meer positieve aandacht mogen krijgen, zo stelt het onderzoek. ‘De recruitment-industrie kan het economisch herstel in grote mate helpen versnellen’, aldus REC-voorzitter Neil Carberry. ‘Goed recruitment speelt een cruciale rol in het boosten van de economie.’

‘Goed recruitment speelt een cruciale rol in het boosten van de economie.’

Slechte werving en selectie kan een bedrijf drie keer zoveel kosten als het betaalde salaris, stelt het REC-rapport. Carberry roept bedrijven daarom op recruitment meer serieus te nemen. ‘Veel CEO’s zeggen dat mensen hun belangrijkste kapitaal zijn. Maar vervolgens beschouwen ze het binnenhalen van goede mensen als een proces dat ze zo goedkoop en snel mogelijk willen doen. Terwijl er juist veel concurrentievoordeel in kan schuilen.’

‘Iedereen laten profiteren’

En dat is zeker het geval als je goede recruiters inschakelt, zegt hij. ‘Bedrijven spannen geen rechtszaak aan zonder de hulp van goede advocaten. En zo zouden ze ook geen mensen moeten aannemen zonder de beste recruiters.’ Canberry roept daarom de Britse overheid op om samen te werken met de REC, ‘om alle families in dit land te laten profiteren van het voordeel dat goed recruitment biedt.’

Recruiters zorgen ook nog eens voor extra diversiteit in bedrijven, aldus de REC.

Want recruiters zorgen ook nog eens voor extra diversiteit in bedrijven, aldus het rapport. Zo zegt 63 procent van de ondervraagde werkgevers dat zonder recruitmentbureaus hun bedrijf een minder divers samengesteld personeelsbestand zou hebben gehad. Wil de overheid dus echt werk maken van een ‘inclusieve arbeidsmarkt voor iedereen’? Dan is de inzet van recruiters daarbij onmisbaar, aldus de REC. ‘Recruiters kunnen hierin echt het verschil maken.’

Mooi staaltje lobbywerk

Het is een mooi staaltje lobbywerk van de Britse recruitersvereniging. Al valt natuurlijk op de cijfers best wat af te dingen. Echt onderbouwen dat de Britse economie er zónder recruiters bijna 90 miljard minder voor had gestaan? Dat lukt ook de REC niet. Zouden al die mensen zonder recruiters nooit de baan van hun dromen hebben gevonden? We zullen het natuurlijk nooit weten.

Het rapport onderstreept de waarde van goede matching op de arbeidsmarkt.

Maar vooruit, misschien zijn de cijfers niet helemaal reëel. Het rapport onderstreept in elk geval wel de grote maatschappelijke waarde van goede matching op de arbeidsmarkt, en de belangrijke rol die recruiters daarin kunnen spelen. In die zin is het een voorbeeld dat ook in Nederland best navolging zou verdienen. Hoeveel Nederlandse recruiters zijn er eigenlijk? Hoeveel mensen helpen zij aan de ideale baan? En hoeveel waarde voegen zij toe aan de economie? Is dat meer of minder dan advocaten en accountants? Het zou behoorlijk interessant zijn om dat eens goed in kaart te brengen. Wie neemt die handschoen op?

Meer kengetallen? Doe mee aan het onderzoek!

kengetallenOp zoek naar Nederlandse kengetallen over recruitment? Intelligence Group doet er, samen met Compagnon, Werf& en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, jaarlijks onderzoek naar. Deelname is nu geopend! Na invullen van de vragenlijst ontvang je gratis een digitaal exemplaar van het Recruitment Kengetallen-rapport van 2020. Dit digitale rapport is ook te koop voor 195 euro ex. btw in de webshop. Daarnaast ontvang je als eerste de resultaten van het Recruitment Kengetallen rapport van 2021 én krijg je gratis toegang tot het webinar KPI’s op 10 juni 2021. Dus doe mee, vóór 28 februari.

Doe mee met het onderzoek

Meer over KPI’s

Ken- en stuurgetallen zijn essentieel voor recruitment. Of het nu gaat om de operatie of de strategie, zonder de juiste cijfers weet je niet wat je doet en of je je doelen gaat halen. Met welke KPI’s moet je in 2021 rekening houden? Je leert het op 18 maart in de online masterclass van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Schrijf je hier in:

KPI’s

Hoe bereiden recruiters zich voor op een sollicitatiegesprek?

Een goede voorbereiding is het halve werk. Recruiters hebben vaak meerdere sollicitatiegesprekken per dag. Hoe bereiden ze zich daarop voor? En hoe verwachten ze eigenlijk dat kandidaten zich op zo’n gesprek hebben voorbereid? Bij de collega’s van sollicitatiedokter spraken ze de afgelopen weken hierover met een groot aantal recruiters. Wat bleken daarbij de grootste hobbels? En waar letten ze op bij hun kandidaten? Een beknopt overzicht.

Hoe bereid jij je voor?

Mireille Rob, senior recruiter gemeente Westland

‘Voor een sollicitatiegesprek lees ik uitvoerig het cv en de brief van een kandidaat. Ik schrijf op wat me opvalt en formuleer aan de hand daarvan vragen. Dat kan bijvoorbeeld een gat in je cv zijn, maar als je op allerlei plekken maar 6 maanden hebt gewerkt, ga ik ook op scherp.’

‘Als je op allerlei plekken 6 maanden hebt gewerkt, ga ik op scherp.’

‘Als ik vind dat de richting van het gesprek een bepaalde kant op moet, neem ik daar van tevoren contact over op met de hiring manager. Zo weet ik zeker dat we op dezelfde lijn zitten.’

Jack Buijnsters, talent recruiter matchingbureau Jelling

‘Voor een gesprek lees ik altijd het cv van een kandidaat door. Op basis daarvan maak ik ook alvast notities. Daardoor kan ik gerichte vragen stellen.’

Annelies Brouwer-Kraaijeveld, eigenaar recruitmentbureau Match!

‘Op het moment dat ik iemand ga bellen, heb ik het LinkedIn-profiel, het cv en de motivatiebrief van de kandidaat voor me. Ik maak ook notities tijdens het telefoongesprek, dat doe ik in m’n kandidatenboekje. Daarin schrijf ik alles wat ik over een kandidaat te weten kom met de hand op.’

Eva Kuijer, talent acquisition partner Ahold Delhaize

‘Aan het einde van de middag heb ik een interview gepland staan met een interne kandidaat. Ahold Delhaize is een grote organisatie met ontzettend veel talent, bij vacatures geven we daarom altijd eerst onze eigen collega’s de kans om te reageren.’

‘Samen zorgen we dat we verschillende onderwerpen naar voren brengen.’

‘Voor deze functie zijn we op zoek naar een Sourcing Specialist, iemand die een deel van de Etos Eigen Merk-producten inkoopt bij onze fabrikanten. Ik voer dit gesprek samen met de manager van het Sourcing-team en samen zorgen we ervoor dat we beiden verschillende vragen en onderwerpen naar voren brengen tijdens het gesprek.’

Rens Niehe, recruiter technisch uitzendbureau Maintec

‘Tijdens een sollicitatiegesprek wil ik uitgebreid het cv van een kandidaat bespreken. Alleen zo kom ik erachter wat diegene kan en waar hij of zij gelukkig van wordt. Ik neem daar in een gesprek minstens 20 minuten voor. Om dat onderdeel goed voor te bereiden, vergelijk ik de vacaturetekst met het cv van de kandidaat. Alle punten waar de twee matchen, onderstreep ik.’

Samira Bouhadou, corporate recruiter Mobilee management & advies

‘Om me voor te bereiden op een gesprek heb ik het cv en de motivatie van de kandidaat nogmaals doorgenomen. Daarnaast heb ik mijn aantekeningen van ons telefonische kennismakingsgesprek in het ATS doorgelezen.’

Maureen Ensink, talent acquisition partner Data Science & Analytics Ahold Delhaize

‘Ik lees het cv en de motivatiebrief van de kandidaat grondig door en noteer de dingen die me opvallen. Voorafgaand aan het gesprek noteer ik ook welke vragen ik beantwoord wil krijgen. Tegelijkertijd doe ik mijn best om een kruisverhoor te voorkomen, ik wil dat de kandidaat een prettig gesprek ervaart.’

Anneke van Laar-Dijkstra, Eigenaar recruitmentbureau voor hoogopgeleide managers ALD Selectie

‘Als iemand langskomt op mijn kantoor of een telefoongesprek met mij heeft ingepland, neem ik het cv van diegene door. Als iemand me ook vragen via de mail heeft toegestuurd, denk ik daar alvast over na. Verder tref ik geen voorbereidingen, ik wil blanco het gesprek ingaan.’

Larissa Oosterbaan, senior talent acquisition specialist PwC

‘Als ik een sollicitatiegesprek voer, neem ik het cv, de motivatiebrief en de resultaten van het online assessment goed door en bekijk ik waar voor mij de vragen zitten. Daarnaast zorg ik voor een uitgebreide voorbespreking met mijn gesprekspartner. Hierin bespreken wij wie welke focus zal hebben en op welke punten wij extra zullen letten tijdens het gesprek.’

Stèphanie Springer-Hendriksen, recruiter bij Fokker Aerostructures/GKN Aerospace

‘Voor een gesprek bekijk ik de brief en het cv van een kandidaat, maar ik neem hem niet tot in detail door. Ik wil graag een open conversatie aangaan en wil vermijden dat we iedere regel uit het cv gaan oplepelen tijdens het gesprek.’

‘Ik wil vermijden dat we iedere regel uit het cv gaan oplepelen tijdens het gesprek.’

‘Veel interessanter vind ik het om erachter te komen wat er schuilgaat achter een cv. Welk gedrag laat de kandidaat bijvoorbeeld zien in verschillende situaties? Wat is de leercurve van de kandidaat? En hoeveel rek zit hier nog in? Dit soort vraagstukken wil ik graag blootleggen tijdens de selectie-interviews.’

Bert Duisenberg, recruitment consultant Springstaff

‘Voordat ik iemand opbel, neem ik goed het cv van de kandidaat door. Ik zorg er ook voor dat ik het functieprofiel van de opdrachtgever scherp op mijn netvlies heb. Ik weet daardoor op welke dingen ik tijdens een telefoongesprek moet inzoomen.’

En hoe verwacht je dat sollicitanten zich voorbereiden?

Jack Buijnsters, talent recruiter Jelling

‘Als iemand bij mij op gesprek komt, hoeft hij zich niet uitgebreid voorbereid te hebben. Maar het is wel belangrijk dat de kandidaat weet wat hem triggerde om via Jelling te solliciteren.’

Mireille Rob, senior recruiter gemeente Westland

‘Een sollicitant moet in elk geval weten hoe de gemeente in elkaar steekt. Als je bij ons komt solliciteren, verwacht ik dat je je goed in ons hebt verdiept. Via onze website kun je bijvoorbeeld al veel informatie vinden.’

‘Als je bij ons komt solliciteren, verwacht ik dat je je goed in ons hebt verdiept.’

‘Daarnaast weet je met welke issues jij te maken krijgt. Solliciteer je bijvoorbeeld op een financiële functie, dan heb je naar de gemeentelijke begroting gekeken. Solliciteer je op een hr-functie, dan weet je iets meer over ons als werkgever.’

Eva Kuijer, talent acquisition partner Ahold Delhaize

‘Ik verwacht niet dat kandidaten zich hebben voorbereid op de drie specifieke vragen die ik altijd stel. Het zijn namelijk geen standaardvragen, daarom is het zo leuk om ze te stellen.’

Rens Niehe, recruiter technisch uitzendbureau Maintec

‘Als een sollicitant bij ons op gesprek komt, weet diegene vaak nog niet bij welk bedrijf we een vacature hebben. We maken alleen de functietitel en omschrijving bekend, je solliciteert dus echt bij ons. Daarom vind ik het belangrijk dat kandidaten weten wie wij zijn en wat ons uitzendbureau voor ze kan betekenen. Ik vind het fijn als ze dat hebben voorbereid. Natuurlijk moeten ze ook goed begrijpen wat de vacature inhoudt.’

Samira Bouhadou, corporate recruiter Mobilee management & advies

‘Ik hoop altijd dat kandidaten onze website hebben doorgenomen, mijn LinkedIn-profiel hebben bekeken en de vacature duidelijk voor ogen hebben. Als er andere mensen bij het gesprek aanwezig zijn, hoop ik dat kandidaten ook hun LinkedIn-profiel bekeken hebben.’

Maureen Ensink, talent acquisition partner Data Science & Analytics Ahold Delhaize

‘Zoals ik eerder al aangaf word ik blij van sollicitanten die zelf vragen stellen tijdens een sollicitatiegesprek. Het geeft aan dat een kandidaat zich heeft verdiept en oprechte interesse heeft in de functie en ons bedrijf.’

Stèphanie Springer-Hendriksen, recruiter bij Fokker Aerostructures/GKN Aerospace

‘Ik heb niet echt verwachtingen, maar hoop wel dat een kandidaat zich durft te laten zien. Op die manier kunnen beide partijen een weloverwogen keuze maken. Daarbij vind ik het prettig als de kandidaat ook vragen heeft voorbereid voor mij of de manager die bij het gesprek aanschuift.’

‘Heeft een kandidaat geen vragen, dan denk ik echt: ‘Hoe kan dat nou?’

‘Heeft een kandidaat geen vragen, dan denk ik echt: ‘Hoe kan dat nou?’ Wat we hier doen is namelijk lang niet altijd voor de buitenwereld duidelijk. Dat is ook niet zo vreemd, want we werken bijvoorbeeld met militaire projecten zoals de Joint Strike Fighter. Veel dingen mogen we niet publiekelijk maken. Als een kandidaat dan aanschuift zonder eigen vragen, is dat wel vreemd.’

Rihaam Marraha, senior TA-specialist PwC

‘Wij geven de kandidaat van tevoren handvatten mee om zichzelf voor te bereiden. Ik verwacht dat de kandidaat dit meeneemt in zijn of haar voorbereiding. Ik stimuleer het om voorafgaand aan het interview vragen voor te bereiden en zich te verdiepen in de gesprekspartners. Wij moeten een inschatting maken over deze match, maar dat doet de kandidaat net zo goed!’

Annelies Brouwer-Kraaijeveld, eigenaar recruitmentbureau Match!

‘Ik verwacht niets, van verwachtingen raak je teleurgesteld. Ik hoop wel dat de kandidaat enthousiast kan uitleggen waarom hij of zij gemotiveerd is voor de functie die ik open heb staan.’

Anneke van Laar-Dijkstra, Eigenaar recruitmentbureau voor hoogopgeleide managers ALD Selectie

‘Mensen hoeven zich niet supergoed voorbereid te hebben als ze een gesprek aangaan met mij. Vaak heb ik nog geen concrete vacature voor ze, alleen een profielschets van een opdrachtgever. Ik wil mensen die zich bij mij melden begeleiden naar een nieuwe baan. Er ontstaat tijdens zo’n gesprek dus een heel andere dynamiek dan bij een traditioneel sollicitatiegesprek. Die dynamiek vraagt niet per se om een uitgebreide voorbereiding van mijn gesprekspartner.’

Bert Duisenberg, recruitment consultant Springstaff

‘Van de kandidaten verwacht ik dat ze in ieder geval de vacaturetekst goed hebben gelezen en hier ook vragen over hebben. Hoe beter voorbereid de kandidaat is, hoe serieuzer zijn of haar sollicitatie lijkt. En dat is altijd goed!’

Ook meedoen?

Wil je ook over je werk als recruiter praten? Voor de rubriek op sollicitatiedokter.nl worden nog steeds nieuwe kandidaten gezocht. Meld je dus gerust aan, en wie weet word je binnenkort een half uurtje gebeld.

De Grote Sollicitatiechallenge

De maand maart staat bij Sollicitatiedokter in het teken van De Grote Sollicitatiechallenge. Elke werkdag geven recruiters en andere loopbaanexperts in die maand een webinar om de sollicitatievaardigheden van kandidaten naar een nieuw niveau te tillen, waarna ze hiervoor meteen een opdracht krijgen. Klik hieronder voor alle informatie:

Sollicitatiechallenge

Lees ook

recruiters dag leergang recruitmentMeer weten?

Op 22 maart begint bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer de Leergang Recruitment, dé praktische recruitmentopleiding van Nederland, waar je alles leert om kandidaten te vinden en in beweging te brengen uitgaande van je eigen recruitmentkracht. Schrijf je hier in:

Leergang Recruitment