Hoe Alliander met een site vol verhalen de vacaturegroei te lijf gaat

Net als bij veel andere technische bedrijven rijst ook bij netwerkbedrijf Alliander het aantal vacatures de pan uit. Tegelijkertijd zien ze de bezoekersaantallen op de werkenbij-site, en ook het aantal sollicitaties, elk jaar weer een beetje afnemen. Nieuwe persoonlijke verhalen en slimme interactiemogelijkheden moeten het tij doen keren. Plus: een volledige integratie van de werkenbij-site met de corporate site, zodat de twee sites elkaar eindelijk versterken. Maar hoe geef je zoiets vorm? Product owner Dian Hoes en HR-tech innovatiemanager Marnix de Groot geven tekst en uitleg.

> Waarom een nieuwe site?

Hoes: ‘Zowel onze corporate als onze recruitmentsite waren sterk verouderd. En dan bedoel ik functioneel, technisch én qua content. Bovendien sloten ze op geen enkele manier op elkaar aan. Ze hadden aan de achterkant zelfs een ander content management systeem. Een gemiste kans. Beide sites waren overigens ook niet erg geschikt voor mobiel gebruik.’

‘Zowel onze corporate als onze recruitmentsite waren sterk verouderd. Functioneel, technisch én qua content.’

‘We zijn al langer bezig met sociale media. Maar de sites waren nauwelijks geschikt om bijvoorbeeld via WhatsApp te communiceren. En dat terwijl de kandidaat nu wel persoonlijke en 24/7 communicatie verwacht. Daar komt bij dat de look & feel niet meer passend was bij de organisatie en het werkgeversmerk. Bij de corporate site was daarnaast de wijze van navigeren niet instinctief, en werden diverse subsites ontwikkeld, omdat de corporate site niet in behoeften kon voorzien. Daar wilden we vanaf. Daarnaast waren ook veel van de teksten en foto’s flink aan vervanging toe.’

alliander hele site nieuw verhalen

De Groot: ‘We staan voor een enorme wervingsuitdaging. Door de energietransitie hebben wij de komende jaren honderden vacatures voor technici en IT’ers. Maar onze oude site kon de razendsnelle ontwikkelingen in arbeidsmarktcommunicatie eigenlijk niet bijbenen. We wilden de e-commerce-ervaring ook op onze werkenbij-site creëren. Ook wilden we dat de sites aantrekkelijker werden voor potentiële kandidaten, en dat het makkelijker zou worden om te solliciteren, en ook makkelijker voor bezoekers om hun weg te vinden binnen de site. Daarnaast hadden we de wens om meer verhalen te vertellen over ons werk en het vakmanschap van onze collega’s te laten zien.’

> Hoe hebben jullie het aangepakt?

De Groot: ‘Begin dit jaar zijn Employer Branding & Arbeidsmarktcommunicatiespecialist Mirjam Boersma, Dian en ik met dit project begonnen. We hebben vervolgens een aanbesteding gedaan, die is gewonnen door Kaliber. Voor hen was dat ook best een uitdaging, want een corporate site en een recruitmentsite in één, dat zie je maar weinig. En we wilden juist wel een integrale aanpak. Daar heeft Kaliber een mooie oplossing voor ontwikkeld.’

‘We wilden één platform, met één uitstraling. Dat is uitzonderlijk in de markt.’

Hoes: ‘We wilden één platform, met één uitstraling. Dat is uitzonderlijk in de markt. Maar we vonden het wel nodig. Het afgelopen jaar hebben wij intern vooral veel aandacht besteed aan het maken van nieuwe content. Zo is zeker 90 procent van alle content vernieuwd. Dat hebben we gedaan rondom een belangrijke reden om voor Alliander als werkgever te kiezen: ‘Zet jouw talent in en geef vorm aan de energietoekomst van Nederland’. Dat zie je nu ook veel meer terug op de corporate pagina. Als de redactie daar bijvoorbeeld een artikel schrijft over het tekort aan technici, wordt er meteen intern gelinkt naar de bijpassende vacatures. Dat was tot voor kort onmogelijk.’

> Waarom zoveel focus op verhalen en interactie?

De Groot: ‘We merken dat de arbeidsmarkt verandert. Daadwerkelijk solliciteren is vaak een flinke hobbel voor mensen. Ze willen soms liever gewoon eerst even contact, een gesprek openen, voordat ze eventueel tot een sollicitatie overgaan. De oude site voorzag daar niet in, maar de nieuwe wel. Afgelopen woensdag hadden we bijvoorbeeld de eerste potentiële monteur die via WhatsApp contact heeft opgenomen. Zo willen we de drempel verlagen. En persoonlijke verhalen en video’s helpen daar ook erg bij.’

alliander site verhalen

Hoes: ‘De look & feel van de nieuwe site past veel beter bij de strategie van Alliander, omdat het werk beter zichtbaar is, en is volgens ons aantrekkelijk voor diverse doelgroepen. Diversiteit is door de hele site een aandachtspunt. De site nodigt bovendien niet alleen uit tot solliciteren, maar ook om in gesprek te gaan via WhatsApp, e-mail, door te bellen of door een evenement te bezoeken. Daarnaast hebben we het aantal stappen tot aan een sollicitatie in de site teruggebracht. Zo willen we ook de drempel verlagen.’

‘We hebben het aantal stappen tot aan een sollicitatie in de site teruggebracht.’

De Groot: ‘We merkten dat voor veel bezoekers de homepage allang niet meer de eerste ingang was. Ze kwamen via Google, of via sociale media, vaak meteen op een vacaturepagina of contentpagina terecht. Daar speelt de nieuwe site ook veel beter op in, met speciale campagnepagina’s voor diverse doelgroepen. Bovendien hebben we een betere zoekfunctie gecreëerd. We hebben nu meer dan 200 vacatures openstaan, dan is een goede filtering wel belangrijk natuurlijk. En we kunnen bijvoorbeeld ons aanbod van evenementen daar ook beter op afstemmen.’

> Zijn jullie nu klaar?

De Groot: ‘Wat we nu hebben is eigenlijk een MVP, een minimum viable product. We hebben de site op een heel agile manier tot stand gebracht, veel samen met de interne klanten. Maar we werken dus ook via een systeem van continuous improvement, en willen de site de komende maanden dus ook steeds verder verbeteren met nieuwe optimalisaties en updates, op basis van behoefte.’

alliander site

Hoes: ‘Natuurlijk zijn we nog niet klaar. We zijn live gegaan met een product waar we heel tevreden over zijn. Maar we willen meer! De online ontwikkelingen gaan snel en daar willen wij op inspelen. De komende tijd gaan we daarom nog flink doorontwikkelen, waardoor de sites nog persoonlijker worden voor de verschillende doelgroepen.’

> En wat houdt dat concreet in?

Hoes: ‘We willen de site in 2020 graag verder ontwikkelen met een gedifferentieerde ervaring voor de bezoeker. We willen bijvoorbeeld de opbouw van het sollicitatieformulier aanpassen per functie. Nu krijgt iedereen nog hetzelfde formulier, maar dat willen we graag per functiegroep tweaken. Van een finance professional heb je immers andere gegevens nodig dan van een monteur of technicus.’

‘Van een finance professional heb je andere gegevens nodig dan van een monteur.’

De Groot: ‘Ook gaan we werken aan Total Talent Acquisition. We hebben zo’n 1.000 flexmedewerkers, en eigenlijk willen we kijken of we de werving daarvan ook via onze site kunnen ontsluiten, door een koppeling met Nétive. Dat klinkt misschien niet heel revolutionair, maar in de markt blijkt dat wel zo te zijn.’

alliander verhalen

‘Daarnaast zijn we van plan volgend jaar ook CRM-tooling te implementeren. Dan kunnen we nog persoonlijker communiceren met de verschillende doelgroepen. Zo kunnen we hen bijvoorbeeld persoonlijk uitnodigen voor een evenement dat bij hen past. Eigenlijk willen we alle gesprekken vóórdat je solliciteert hiermee faciliteren. Zo creëren we deelconversies. Denk ook aan dingen als een smart chatbot, conversational marketing, talentpooling, of job alerts. We willen de complete laag tussen het eerste bezoek aan de site en de daadwerkelijke sollicitatie veel verder ontwikkelen.

‘We laten volgend jaar ook op een landkaart projecten in de buurt van de kandidaten zien.’

Hoes: ‘Een andere leuke innovatie is dat we ons werk in de regio zichtbaarder willen maken voor kandidaten. We merken dat kandidaten, vooral voor monteursfuncties, zich heel lokaal oriënteren. Daarom laten we volgend jaar ook op een landkaart meer projecten in de buurt van de kandidaten zien.’

Lees ook:

Het sollicitatiegesprek als vragenvuur? Met een stapel kaartjes wil dit ziekenhuis er vanaf

Bij het Delftse Reinier de Graaf-ziekenhuis doen ze dingen graag een beetje anders. Zeker als het om werving en selectie gaat. Met het spreekuur voor afgewezen sollicitanten wist het in 2018 zelfs een Werf& Award te winnen. Ook een 360-graden-video om operatieassistenten te werven viel op, net als de violisten die ooit werden ingezet en het wandelend sollicitatiegesprek.

‘Hoe beter we kunnen inschatten of iemand bij ons past, hoe beter onze selectie.’

En nu is er dan een stapel kaartjes ontwikkeld, met open en meerkeuzevragen. Een beetje zoals Triviant of 30 Seconds, of de filosofische Teatopics-theezakjes van Pickwick, maar dan zijn de vragen op deze kaartjes ontwikkeld rondom de drie kernwaarden van de organisatie, aldus recruiter Inge de Glopper. ‘Bij een sollicitatiegesprek is het uiteraard belangrijk om na te gaan of een kandidaat past bij de organisatie. Hoe beter we dat kunnen inschatten, hoe beter onze selectie. Daarom hebben we zogenoemde kernwaarden-kaartjes laten maken. Deze kaarten kunnen sollicitanten tijdens het gesprek pakken en beantwoorden, maar wij kunnen ze ook beantwoorden. Zo wordt een sollicitatiegesprek veel meer een gesprek dan een vragenvuur. We leren elkaar kennen van persoon tot persoon. Zo kunnen we ook beter vaststellen of iemand bij onze organisatie past of niet.’

Kaartjes voor nieuwsgierigheid

Het idee van de kaarten kwam voort uit een brainstorm die enkele maanden geleden plaatsvond op de afdeling P&O. ‘Ik droeg toen dit idee aan’, vertelt De Glopper. ‘Mijn teamgenoten waren meteen enthousiast. Daarna hebben we met het team de vragen geformuleerd. Sommige vragen gaan over werk, andere vragen juist helemaal niet. Zo hebben we voor de kernwaarde ‘Eigen inbreng’ bijvoorbeeld de vraag wanneer iemand voor het laatst iets gedaan heeft waar niet om gevraagd werd. Voor de kernwaarde ‘Oprechte aandacht’ vragen we onder meer hoe mensen goed voor zichzelf blijven zorgen wanneer de werkdruk hoog is.  En voor de kernwaarde ‘Grensverleggend’ hebben we een vraag die ingaat op hoe nieuwsgierigheid iemand verder heeft geholpen.’

‘Door de kernwaardenkaarten ontstond laatst een leuk gesprek over Ajax en Feyenoord.’

De recruiters gebruiken de kaartjes overigens (nog) niet bij elk sollicitatiegesprek, vertelt De Glopper. ‘We laten het afhangen van hoe een gesprek verloopt en kijken ook naar de functie. Laatst had een van mijn collega’s een verpleegkundige op sollicitatiegesprek. Vanwege de kernwaardenkaarten ontstond toen een leuk gesprek over Ajax en Feyenoord. Dat zorgde ervoor dat de kandidaat ontdooide en zij veel minder zenuwachtig werd. De kaarten kunnen dus ook echt het ijs breken.’

Lees ook:

Hier moet je op letten als je voor videorecruitment kiest

Er rukt steeds meer HR-technologie op in het recruitmentproces. Volgens het Global Human Capital Trends survey ziet 68 procent van de respondenten de rol van technologie zelfs ook nog stijgen de komende jaren. Videorecruitment maakt daarvan een belangrijk onderdeel uit. Steeds meer organisaties zien in video een sterk instrument om makkelijker toptalent over de hele wereld te kunnen werven en selecteren.

Videorecruitment maakt het voor organisaties:

  • makkelijker een authentiek employer brand neer te zetten
  • de kandidaatervaring te verbeteren
  • de time-to-hire te verkorten
  • een fair en enthousiasmerend proces neer te zetten
  • de quality-of-hire te verbeteren.

buyers guide videorecruitmentDe voordelen zijn dus duidelijk. Maar hoe kies je vervolgens een provider die het best tegemoetkomt aan jouw wensen? Welke factoren moet je dan in ogenschouw nemen? Cammio, zelf een doorgewinterde leverancier van videorecruitmentsoftware, heeft de overwegingen en vragen die je jezelf kunt stellen op een rij gezet in een nieuwe buyer’s guide. Om welke vragen gaat het dan zoal?

#1. User experience

  • Is het platform dat je wil gebruiken gebruiksvriendelijk en toegankelijk voor iedereen die erbij betrokken is?
  • Geeft het je kandidaat een VIP-ervaring?
  • Is de user interface eenvoudig en intuïtief?
  • Ondersteunt het platform het gebruik van meerdere talen, voor zowel de kandidaat als de recruiter?
  • Biedt het platform een extensieve Q&A-sectie, en live chat support?
  • Werkt het platform direct op alle devices, dus zonder extra software downloads of installaties?

#2. Employer Branding

Een sterk werkgeversmerk bepaald of gekwalificeerde kandidaten zich bij jouw organisatie willen aansluiten – of liever bij een ander. Welke tools je gebruikt is daarbij ook van invloed. Let dus op de volgende vragen:

  • Biedt het platform de mogelijkheid om samen videovacatures te maken?
  • Trekt het platform kandidaten aan met een duidelijke call-to-action?
  • Biedt het platform een volledig aanpasbare branded candidate interface?
  • Kun je er introducerende (en afsluitende) video’s en company trailers mee tonen?

#3. Product features

Dat het er goed uitziet is belangrijk, maar er is meer nodig voor een goed videorecruitmentplatform. Welke functionaliteiten wil je zeker terugzien? Daarbij helpen de volgende vragen:

  • Is het interviewformat aanpasbaar voor elke vacature?
  • Kun je het aantal herhaalpogingen voor een kandidaat instellen?
  • Kun je de antwoordtijd voor een kandidaat aanpassen?
  • Zijn zowel live als niet-live interviewformats te gebruiken?
  • Biedt het platform een review-optie om kandidaten uitgebreid te beoordelen?
  • Kun je de video-interviewfunctionaliteit inpassen in het sollicitatieformulier?
  • Biedt het de mogelijkheid van een ‘vragen-bibliotheek’, om je vragen te managen?
  • Is er ‘smart scheduling’ beschikbaar voor live interviewafspraken met kandidaten?
  • Bevat het platform geïntegreerde tools om assessments en andere data te analyseren?

#4. Implementatie en advies

Waarschijnlijk is videorecruitment een nieuw onderdeel van je werving- en selectieproces. Daarom is het ook belangrijk om te kijken hoe een leverancier dit systeem bij je implementeert en vervolgens ook ondersteunt. Denk aan vragen als:

  • Biedt de leverancier voldoende training?
  • Voorziet de leverancier ook in advies over je proces?
  • Heeft de leverancier een alomvattend implementatieprogramma?
  • Is er een aparte client success manager die je ondersteunt?
  • Garandeert de leverancier onbeperkte steun met een korte responstijd?

#5. Integratiemogelijkheden

Technologie voor videorecruitment komt het best tot zijn recht als je het naadloos in het hele werving- en selectieproces of zelfs je hele HR-ecosysteem weet te integreren. Daarom weegt ook mee in hoeverre jouw gekozen videosysteem zich laat integreren met je andere systemen. Denk daarbij aan vragen als:

  • Heeft het platform een toegankelijke, open API voor ATS integraties?
  • Ondersteunt het systeem de implementatie van Online Assessments in de videorecruitment-workflows?
  • Zijn er custom integrations mogelijk?
  • Worden standaard integraties met een brede range aan HRIS- en ATS-systemen geboden?

buyer's guide cammioMeer weten?

Dit zijn enkele vragen die je jezelf moet stellen voordat je besluit in zee te gaan met een videorecruitmentplatform. Benieuwd naar alle vragen? Download dan hier de hele buyer’s guide. 

Opvallend: 1 op 1.000 vacatures is nu voor… een Kerstman

Wat doe jij in de kerstvakantie? Stel de vraag, en velen zullen dit jaar antwoorden: ‘Werken’. De praktijk leert dat er elk jaar in de kerstperiode meer vraag is naar personeel, constateert banenzoekmachine Jobrapido. Die banen zijn vooral te vinden in de sectoren recreatie, retail en logistiek. Die laatste sector telt deze maand zelfs het grootste aantal vacatures. De enorme berg pakketjes die op tijd voor Kerst geleverd moet worden maakt logistieke inzet van maar liefst 25.000 extra mensen noodzakelijk, van wie de meesten in distributiecentra en bezorging.

Ook de retailbranche heeft veel extra krachten nodig: er zijn meer dan 8.000 vacatures voor winkelmedewerkers, store managers en salesmedewerkers op de site te vinden. Andere interessante branches voor vacatures blijken toerisme en horeca. Mede als gevolg van de aanstaande wintervakanties bieden bedrijven in deze branches meer dan 4.000 banen aan voor barkeepers, bedienend personeel, restaurant-managers, receptionisten, afwassers en ski-instructeurs.

40 Kerstmannen gezocht

Onder de vele seizoensgebonden vacatures op de site vallen ook die voor vrijwilligers bij goede doelen. Ngo’s zoeken veel mensen ter ondersteuning voor de vele acties rond de feestdagen. En opvallend zijn dus ook de 40 vacatures voor een… Kerstman.

‘De vakantieperiode is hoogseizoen, vooral in de retail en recreatiebranches.’

‘De vakantieperiode associëren we meestal met uitrusten onder de boom. Maar het is tegelijk ook hoogseizoen voor zowel werkzoekenden als werkgevers, vooral in de retail en recreatiebranches’, aldus Filippo Meraldi, vice president marketing & communication van Jobrapido. Om vraag en aanbod zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen zet de vacaturezoeksite zijn eigen Smart Intuition Technology ™ en de kracht van Programmatic Recruitment in.

In Amerika veel werk voor de Kerstman

Niet alleen in Nederland blijkt trouwens veel werk voor de Kerstman beschikbaar, ook in Amerika. In de VS is het aantal ‘seasonal workers’ van oudsher al heel hoog, maar dit jaar lijkt het nog wel meer dan ooit. Zo zoekt Amazon dit jaar zo’n 200.000 (!) extra mensen rond de feestdagen, twee keer zoveel als vorig jaar. Concurrenten Target en Kohl willen de klus klaren met respectievelijk 130.000 en 90.000 extra ‘seasonal workers‘. En daar komen bijvoorbeeld nog eens 100.000 extra tijdelijke krachten voor pakketbezorger UPS bij.

Met 5 of 6 weken de Kerstman spelen verdien je in de VS wel 10.000 tot 60.000 dollar.

De baan van Kerstman is trouwens naar verluidt zeker een van de best betaalde banen in het feestseizoen. Mag je in een grote ‘Mall‘ de rol van Santa Claus vervullen om kinderen te vermaken, dan staat daar soms wel een inkomen van 10.000 tot 60.000 dollar tegenover. Te verdienen in 5 tot 6 weken, welteverstaan.

Lees ook:

Dilemma op dinsdag: ‘Investeren in arbeidsmarktcommunicatie is zonde van het geld’

Je focussen op arbeidsmarktcommunicatie kost veel tijd en inzet. Bovendien is het iets wat je inzet voor de langere termijn, waardoor je een lange adem moet hebben. Hoe houd je dan het uiteindelijke resultaat inzichtelijk? En en betekent dit dat arbeidsmarktcommunicatie eigenlijk zonde van je tijd is en je je beter op andere dingen kunt focussen? Of vind jij het juist wel van belang?

Investeren in arbeidsmarktcommunicatie is zonde van het geld

Resultaten

We zijn benieuwd naar jouw mening. Kunnen we arbeidsmarktcommunicatie de deur uit doen of is het juist een essentieel onderdeel van het vak van een recruiter? Laat het weten in de reacties!

Meer weten?

Van 13 t/m 14 februari geeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie, waarbij je je kennis kunt updaten en direct aan de slag kunt gaan voor jouw organisatie.

Funny Friday: lachend de decembermaand door

Afbeelding kan het volgende bevatten: 2 mensen, tekst

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, glimlacht, staan

job interview tweets 12

Afbeelding kan het volgende bevatten: tekst

 

Afbeelding kan het volgende bevatten: meme en tekst

Afbeelding kan het volgende bevatten: 2 mensen, tekst

 

Afbeelding kan het volgende bevatten: 4 mensen, lachende mensen, tekst

Afbeelding kan het volgende bevatten: tekst

Afbeelding kan het volgende bevatten: tekst

Afbeelding kan het volgende bevatten: 6 mensen, lachende mensen, tekst

Zelf een leuk idee voor Funny Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Funny Friday. Heb jij een leuk idee? Laat het ons weten!

Met deze 6 podcasts over bijprojecten wil ABN Amro meer IT’ers werven

Tikkie is natuurlijk hét schoolvoorbeeld. Ontstaan als een ‘side project‘ van een aantal bankmedewerkers, en inmiddels zo’n 5 miljoen gebruikers, goed voor zo’n 200.000 Tikkies per dag. En natuurlijk speelt in het grote gebruik de ‘fun’-factor een grote rol. Sterker nog; je zou zomaar kunnen beweren dat de lollige gifjes aan het eind van een Tikkie héél ABN Amro een beetje meer cool hebben gemaakt.

Je kunt stellen dat de lollige gifjes van Tikkie héél ABN Amro cooler hebben gemaakt.

Maar Tikkie is zeker niet het enige ‘side project‘ van ABN Amro-medewerkers. Zo ontwikkelde ene Deniz zijn eigen smart mirror omdat hij van mening is dat je de tijd tijdens het tandenpoetsen efficiënter kunt benutten. En Bastiaan, die automatiseerde vrijwel zijn hele huis.

Drijfveren en doelen

Het zijn zulke verhalen die de basis vormen van een nieuwe podcastserie die de bank recent heeft gelanceerd. Via Spotify, Apple Podcasts en andere kanalen zijn de podcasts te beluisteren. Het gaat om projecten, vaak van technologische aard, die mensen naast hun dagelijkse werk ontwikkelen. Deniz en Bastiaan van ABN Amro komen er in voor, maar ook mensen die elders werken, maar succes hebben met hun eigen side project. Zoals Björn, die, na gefascineerd te zijn geraakt door the Knight Rider, besloot een echte, werkende versie van KITT na te bouwen. Waarna nog meerdere levensgrote, op afstand bestuurbare auto’s volgden.

ABN Amro wil met de verhalen vooral mensen aanspreken die in de IT werken of daar affiniteit mee hebben. Of zoals Employer Brand Specialist Maaike Scholtens het uitlegt: ‘IT’ers zijn momenteel een moeilijk te werven doelgroep. Het is voor ons dan ook belangrijk om hen op een relevante en authentieke manier aan te spreken. Daarom delen we onze interesse op innovatiegebied met deze groep, op een manier die hen aanspreekt. Uit onderzoek blijkt dat veel Nederlandse IT’ers naar podcasts luisteren. Daarom was het voor ons een logische keuze om de verhalen in podcastvorm te vertellen.’

Woonkamer-Willie Wortels

‘Waar de meeste mensen in het weekend lui op de bank hangen, zijn er ook genoeg tech guys en girls die ieder vrij moment van de dag aangrijpen om te werken aan hun IT-side project’, zo wordt de podcast op Spotify aangekeild. ‘Wat drijft deze woonkamer-Willie Wortels? En wat kunnen we van ze leren? Je hoort het in de Side Project Show!’

‘Waar de meeste mensen in het weekend lui op de bank hangen, zijn er ook genoeg die werken aan hun IT-side project.’

‘Na The Lockdown, de campagne voor IT’ers in 2018, wilden we weer iets spraakmakends neerzetten voor onze IT-wervingsdoelgroep’, verklaart Scholtens het initiatief. ‘Vorige keer haakten we in hun belevingswereld aan op gamen, deze keer is het medium podcast gekozen. Dit vanuit het inzicht dat het een enorm populair medium onder deze doelgroep is, zoals recent gepubliceerd onderzoek ook laat zien.’

podcast abn amro

Vanuit HR-oogpunt bracht de bank eerder dit jaar al een podcast uit, samen The Next Web, over het thema ‘human trafficking’, en hoe data van de bank helpen om moderne slavernij te voorkomen. Dat smaakte naar meer, aldus Scholtens: ‘We willen via storytelling ABN Amro positioneren als innovatieve werkgever bij de wervingsdoelgroep. Om hen vervolgens te enthousiasmeren voor een IT-vacature.’

Primeur: audio-advertising

De doelgroep wordt volgens haar op de verhalen gewezen via ‘een uitgebalanceerd mediaplan’. ‘Via online media bereiken we in de See-fase onze doelgroep met de boodschap dat we deze podcastserie lanceren, omdat we heel positief staan tegenover mensen die aan side projects werken. In de Think-fase erna enthousiasmeren we hen voor de specifieke afleveringen om ze vervolgens in de Do-fase geretarget te verleiden om op onze site te oriënteren op onze IT-vacatures. Verder maken we gebruik van branded content en zetten we voor het eerst ook audio-advertising in.’

‘In de Do-fase verleiden we de doelgroep om zich op onze site te oriënteren op onze IT-vacatures.’

De podcastserie is bedacht en gerealiseerd in samenwerking met creatief digitaal bureau CODE D’AZUR, dat eerder ook de eerste mobile AR-Escape Room The Lockdown ontwikkelde voor de bank. Senior creative Oscar Flinterman: ‘Deze show geeft een uniek inkijkje in het brein en leven van mensen die spannende dingen bedenken én maken. Een onderwerp wat normaal te weinig aandacht krijgt.’

‘Deze show geeft een uniek inkijkje in het brein van mensen die spannende dingen maken.’

De ‘Side Project Show’ bestaat uit zes afleveringen van ongeveer een half uur. Elke week zal een nieuwe aflevering toe worden gevoegd. De podcast wordt geproduceerd door Dag en Nacht Media. De presentatie is in handen van Bram van Dijk. Het sounddesign is van Studio Kloaq.

Lees ook:

7 essentiële stappen om te komen tot meer succesvolle arbeidsmarktcommunicatie

Als ik met werkgevers in gesprek ben over succesvolle arbeidsmarktcommunicatie, hoor ik vaak wensen in de trant van: ‘Ik wil graag een campagne om moeilijk vervulbare vacatures te vervullen’. Of: ‘Ik wil een werkgeversverhaal ontwikkelen, zodat ik de juiste mensen bereik.’ En anders wel iets als: ‘Ik wil een nieuwe recruitmentsite waar meer informatie terug te vinden is over ons als werkgever.’

‘Ik wil een campagne om moeilijk vervulbare vacatures te vervullen.’

Als interim adviseur employer branding wil ik dan het liefst direct aan de slag, eager als ik ben om het gewenste resultaat neer te zetten. Maar ik besef dan ook: voordat je start met het ontwikkelen of uitvoeren van je project is het verstandig om te starten met het ‘voortraject’. Een belangrijk deel van het succes van jouw arbeidsmarktcommunicatie schuilt in de voorbereiding. In dit artikel deel ik mijn 7 tips die hopelijk ook jou kunnen helpen je project tot een succes te maken.

#1. Breng je doelgroepen in kaart

Je doelgroep in kaart brengen klinkt logisch, maar als je kijkt naar bovenstaande wensen kun je ook direct in de valkuil stappen je te veel te concentreren op het eindresultaat, zoals die nieuwe website. Door op doelgroepen te focussen maak je arbeidsmarktcommunicatie persoonlijk. Je kunt daar je boodschap op afstemmen.

Ga in gesprek met HR, de business en directie om erachter te komen waar hun talentbehoefte ligt.

Voor wie ontwikkel je arbeidsmarktcommunicatie? Waar vindt (op termijn) uitstroom plaats in de organisatie? Hoe zit het met doorstroom in organisatie? Is er behoefte aan bepaalde skills, competenties, drijfveren? En aan wat voor mensen moet je dan denken? Ligt er focus op externe werving en/of interne binding? Mogelijk is er een strategische personeelsplanning. Ga in gesprek met HR, de business en directie om erachter te komen waar hun talentbehoefte ligt.

#2. Verken de organisatie

Wat is de missie van de organisatie? Hoe ziet de strategie eruit? Wat zijn de belangrijkste pijlers daarin? Hier vind je vaak ook termen terug als: wendbaarheid, innovatie, technologische vernieuwing en klantgerichtheid. Dit geeft je een beeld welke skills nodig zijn om de strategie te realiseren. In deze stap onderzoek je ook je huidige werkgeversimago op de externe arbeidsmarkt. Je brengt hier ook de concurrenten in kaart: wat doen zij aan succesvolle arbeidsmarktcommunicatie? Daarnaast bekijk je hier eventuele werknemerbelevingsonderzoeken.

#3. Bepaal je key stakeholders

Bij wie komt de vraag vandaan? Succesvolle arbeidsmarktcommunicatie is altijd een multidisciplinaire verantwoordelijkheid. Dit betekent dat je samenwerkt met de afdelingen HR en communicatie, maar ook met de business, directie en medewerkers. Start met je stakeholders in kaart te brengen en geef iedere stakeholder een rol. Wat verwacht je van hem of haar? Wat is zijn invloed? Hoe kan hij/zij jou supporten in het project? Managers en directieleden zijn vaak druk. Toch is talent werven en behouden een van hun belangrijkste prioriteiten. Dus je vindt op dit onderwerp vaak wel een opening.

#4. Zorg voor budget en doelen

Het formuleren van je doelstellingen is een stap die volgt uit je doelgroepenanalyse en hoe het huidige werkgeversimago wordt beleefd. Pas dan weet je namelijk wat er verbeterd moet worden. Definieer de doelstellingen op merkniveau (positionering), wervingsniveau (kwaliteit, kosten van werving) en/of marketingniveau (content, media, kanalen). Je wilt de inspanningen ook meten en bijsturen, dus bepaal ook je kpi’s en koppel deze aan je doelstellingen. Op basis hiervan kun je ook een verdere businesscase bouwen. Wat gaat dit (ongeveer) kosten? En wat gaat het de organisatie (op termijn) opleveren? Zonder budget kun je geen invulling geven aan je project.

#5. Definieer rollen in je team

Het succes van je project zit verborgen in de samenwerking en niet alleen met je directie, business en medewerkers, maar ook met je ‘projectgroep’. Deze projectgroep hoeft niet groot te zijn, maar denk aan een collega communicatie, HR, recruitment en iemand uit de business. Maak een gezonde mix van denkers en doeners. Bepaal jullie rollen. Wie doet wat? Waar ligt ieders verantwoordelijkheid?

#6. Betrek je medewerkers

Bij de ontwikkeling van succesvolle arbeidsmarktcommunicatie is het belangrijk de medewerkers te betrekken, ook bij het uitdenken. Medewerkers zijn jouw merk en de ambassadeurs die het merkverhaal uitdragen. Medewerkers zijn dus ook stakeholders!

#7. Zorg dat het geborgd is in de organisatie

Last but not least: van wie is arbeidsmarktcommunicatie? Bovenstaande laat zien dat het altijd draait om samenwerking tussen HR en communicatie. En omdat arbeidsmarktcommunicatie op het snijvlak zit van beide disciplines is er ook overlap. Mijn advies is om deze stap in het begin van de ontwikkeling van arbeidsmarktcommunicatie scherp te maken. In welk team of afdeling wordt arbeidsmarktcommunicatie belegd? Wordt het een aparte rol? Stel vooraf, samen goed vast wat de rolverdeling is ten aanzien van arbeidsmarktcommunicatie.

‘Mijn advies is om al in het begin scherp te maken waar arbeidsmarktcommunicatie wordt belegd.’

De borging hiervan zorgt ervoor dat je werkgeversverhaal continu en consistent wordt doorvertaald naar je (in- en externe) doelgroepen. Jouw organisatie wil immers de juiste talenten binnenhalen en behouden. Dit vraagt om een structurele, succesvolle arbeidsmarktcommunicatie die herkenbaar en eenduidig is voor jouw doelgroepen. Dan pas creëer je een top-of-mind-positie bij je doelgroepen.

Over de auteur

Silene Geuze werkt bij Moving2work en is een van de juryleden van de Werf& Awards. Ook is ze een van de docenten van de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie, die in maart 2020 weer van start gaat. Benieuwd hoe je effectiever aan de slag gaat met arbeidsmarktcommunicatie voor jouw organisatie? Schrijf je dan nu in, dan krijg je ook nog een vrijkaart voor Werf& Live in mei.

BoekWerk: dit zijn de 5 favoriete boeken van Ineke Pompen

#1. Marcus Buckingham en Ashley Goodal – Nine Lies About Work

Dit is het boek dat we op het moment aan het lezen zijn voor de Arbeidsmarktcommunicatie Boekclub van Marion de Vries. Het boek probeert te verklaren waarom (wereldwijd) het engagement op het werk al jarenlang zo ontzettend laag is. Een schrikbarend laag percentage van 16,2% van de werknemers in 2015 en 15,9% in 2018 noemde zichzelf engaged.

Slechts 15,9% van de werknemers noemde zichzelf in 2018 engaged

Het boek ontleedt 9 ‘leugens’ waarvan we soms gewoon niet meer weten waarom we die gebruiken, of waarom we op die manier werken. Denk aan: ‘work-life balance is het allerbelangrijkst voor onze werknemers/kandidaten’. Waarna bedrijven hun massagestoelen, kinderopvang ter plekke of stomerij-ophaalservices prominent vermelden onder het kopje ‘cultuur’. Kennelijk gaan we er dus vanuit dat er een tegenwicht aan werk moet zijn. Dat werk zwaar is en dat we naast compensation (in het Engels wordt het net wat duidelijker) vooral life nodig hebben om ons uitgeputte brein weer aan te vullen. De schrijvers laten zien waarom het idee van balans niet reëel is en hoe we ons meer moeten focussen op flow. En op taken of onderdelen van ons werk waar we echt van genieten, die we moeten proberen uit te bouwen. Ik zal niet alle 9 leugens behandelen, maar wil wel – als teaser voor alle employer branding-specialisten – nog een andere leugen noemen: people care which company they work for

#2. Joris Merks-Benjaminsen – Online Brand Identity

Dit is echt een fantastisch boek dat ik te weinig nog eens erop nasla. Ik heb een paar jaar geleden een paar digitale masterclasses gevolgd en dit boek was een van de studieboeken. De genoemde voorbeelden, maar ook inzichten over hoe je jouw merk ‘future ready’ maakt, zijn nog steeds actueel. En hoewel het uitgangspunt vooral commerciële branding is, zijn de ideeën over merkidentiteit en missie makkelijk te vertalen naar employer branding.

Wat ik uit dit boek heb meegenomen is het belang van mobile first

Wat ik uit dit boek met name heb meegenomen is het belang van de focus op mobile first, hoe je met allerlei eigen datapunten je (werkenbij-)site kunt verbeteren en hoe je verschillende doelgroepen een zoveel mogelijk gepersonaliseerde (online) kandidaatreis kunt aanbieden. Ik was een paar weken geleden bij de Social Media Week Nederland en daar sprak RauwCC; het bureau dat de aanbesteding heeft gewonnen als socialemediapartner voor #werkenvoorNederland, samen met Tim van Waard (onder andere) over het 3H (Hero-Help-Hub) model van Google. Zij gebruiken dat model voor de optimalisatie van de LinkedIn-pagina van de Rijksoverheid. Aangezien Joris Merks al bijna 10 jaar werkt bij Google wordt het ook uitgebreid toegelicht in dit boek.

#3. Maartje Blijleven – We Love Communities

De mens is een groepsdier en onze behoefte ergens bij te horen verschuift meer en meer naar (niche) communities. Wellicht dat je je er niet altijd van bewust bent, maar de kans is groot dat jij ook al in diverse communities zit of ze zelf onderhoudt. Ik zit bijvoorbeeld in een reünie-whatsappgroep van mijn eerste werkgever, uiteraard een gezins-whatsappgroep (die naast obscene stickers vooral meldingen bevat als: ‘kom naar beneden, we gaan eten’), maar ook een Smartphone Video Training-groep die is opgezet na een training bij Pelpina Trip. Ik run een Instagrampagina om de leden van een bepaald hondenras met elkaar te verbinden en ben lid van de Facebook-groep van Matt Navara, genaamd Social Media Geek Out (aanrader).

Een community opzetten kost tijd, maar levert ook veel op

Een community opzetten kost tijd (en alleen daarom al geld), maar levert ook veel op. Als organisatie of merk is het een supermanier om meer fans, klanten of (toekomstige) werknemers te bereiken. Mits er door iedereen voldoende waarde uit gehaald wordt. Dit boek is een aanrader als je meer wilt weten over het opzetten en uitbouwen van een succesvolle community.

#4. Yuval Noah Harari – Homo Deus

Als je zin hebt om deze kerstdagen eens een echte dikke pil tot je te nemen, dan moet je wat mij betreft voor deze gaan. Mijn zus was helemaal lyrisch over Sapiens, dus ik heb me op de opvolger daarvan gestort: Homo Deus. Ik moet wel zeggen dat ik de eerste 2 delen vrij redelijk kon volgen, maar deel 3 wat meer ploeteren werd. En het hele boek had wat mij betreft wel een pagina of 100 minder gekund.

Als je zin hebt om deze kerstdagen eens een echte dikke pil tot je te nemen, dan moet je wat mij betreft voor deze gaan.

Harari verbindt wetenschap, filosofie en geschiedenis met elkaar. Hij vraagt zich af waar we in een wereld met enorme technologische mogelijkheden en geloof in maakbaarheid naartoe gaan. De verschillende toekomstscenario’s die hij schetst zijn niet allemaal even optimistisch, maar wel enorm interessant om te onderzoeken.

#5. Klaas Weima – Aandachtsmarketing

Ik eindig dit rijtje met een boek waarin veel inzichten uit het boek van Joris Merks terugkomen. Als employer brand willen we eerst de aandacht vangen van zowel latente als actieve klanten en moeten we daarna die aandacht behouden. Maar om diverse redenen (media-explosie, spaarzaam vertrouwen, privacyzorgen) is aandacht steeds schaarser aan het worden.

Aandacht is de nieuwe valuta.

Aandacht is de nieuwe valuta. Weima beschrijft hoe mensen bereid zijn hun aandacht aan merken te schenken, maar daar wel iets voor terugwillen. Een vlot en toegankelijk geschreven boek en uitermate actueel.

Zelf meedoen?

Mail ons dan een lijstje (en foto) met de 5 boeken die jou het meest inspireren en waarom (het hoeven niet per se boeken over recruitment te zijn).

De maand in werving: 7 dingen die ons opvielen in november

Racisme op en en rond de voetbalvelden, noodweer in Italië en Frankrijk, een vergeetachtig kabinet, 100 op de snelwegen en een wachtgeld-snoepende VVD-fractievoorzitter: ook in november was er weer volop bijzonder nieuws. Maar wat gebeurde er allemaal in de wereld van werving en selectie dat we niet mogen vergeten?

#1. Schaarste bereikt nu zelfs burgemeesters

Dat bijna geen enkele groep op de arbeidsmarkt ontkomt aan schaarste, is inmiddels bekend. Maar het treft nu zelfs het ambt van de burgemeester. Volgens Andries Heidema, commissaris van de Koning in Overijssel, lopen er momenteel zelfs zóveel vacatures voor burgemeestersposten dat zich in sommige gemeentes te weinig goede kandidaten melden, zegt hij in VNG Magazine.

‘Er zijn nu zóveel vacatures voor burgemeester dat zich in sommige gemeentes te weinig goede kandidaten melden.’

andries heidemaIn de gemeente Twenterand was de respons op de sollicitatieprocedure zelfs te laag om ‘een goed gedragen keuze’ te maken, meldt ook Tubantia. Heidema (foto) heeft daarna besloten de procedure stop te zetten, en de vacature pas weer in het voorjaar van 2020 opnieuw open te zetten. Tot die tijd mag waarnemend burgemeester Annelies van der Kolk haar tijdelijke baan in Twente dus nog even voortzetten.

#2. ‘Volop gender-bias in selectie universiteiten’

Het besluit van de TU/Eindhoven om zich een half jaar lang louter op vrouwelijke kandidaten te richten haalde eerder dit jaar landelijk het nieuws. Maar dat besluit komt bepaald niet uit de lucht vallen, blijkt uit het promotieonderzoek waarop Channah Herschberg (32, foto) deze maand promoveerde. Haar conclusie: stereotypen, vooroordelen en genderpraktijken in selectiecommissies belemmeren op veel universiteiten nog steeds de doorstroming van vrouwen naar de wetenschappelijke top. ‘Het gaat om subtiele processen, waarvan de meeste mensen zich niet bewust zijn. Ik zag het zelf soms ook niet, terwijl het voor mijn neus gebeurde. Pas achteraf, bij analyses van selectiegesprekken, ontdekte ik het patroon. Best schokkend’, zei ze erover tegen NRC.

maand in werving

Het was sowieso al een maand van aandacht voor de selectieprocessen aan onze academia. Onder de noemer ‘Ruimte voor ieders talent’ kwam universiteitenvereniging VSNU namelijk begin november ook nog met een plan om wetenschappers minder te beoordelen op hun aantal publicaties, maar meer op hun samenwerking, de bijdrage aan de samenleving, en de kwaliteit van het onderwijs. ‘We willen dat je ook hoogleraar kunt worden als je, bijvoorbeeld, heel goed bent in onderwijs’, aldus Rianne Letschert, rector van de Universiteit Maastricht en een van de initiatiefnemers van het plan. Hoe dat precies in werving en selectie gaat doorklinken is nog even afwachten. ‘Dit plan is pas stap 1 van 100’, aldus Letschert. Maar de aandacht dat het anders moet is er dus in elk geval al wel…

#3. Lego zoekt bouwmeester

In het kader van bijzondere selectieprocedures: Lego zoekt een heuse Master Model Builder in Nederland. Er zijn wereldwijd maar 26 andere medewerkers die deze titel dragen, maar nu is dus ook het volgend jaar te openen Legoland Discovery Centre in Scheveningen er naar eentje op zoek. En zo’n zoektocht verloopt niet met een sollicitatiebrief en een cv, zoals je kunt verwachten. Nee, dat gebeurt met een heuse ‘auditiedag‘, op woensdag 11 december, waar de overgebleven 20 kandidaten in het openbaar de strijd tegen elkaar zullen opnemen.

Het functieprofiel rept over workshops houden voor kinderen en presentaties geven.

Wat moet je allemaal kunnen om kans te maken? Het functieprofiel rept in elk geval over het houden van workshops voor kinderen en bedrijven tot het geven van presentaties voor publiek. En niet te missen natuurlijk: bouwen met legosteentjes. Geïnteresseerd? Helaas, de sollicitatieprocedure sloot op 18 november…

#4. Ouderen vaker aan een baan

Goed en slecht nieuws voor ouderen op de arbeidsmarkt. Om met het goede nieuws te beginnen: waarschijnlijk vooral dankzij de krappe arbeidsmarkt lijken steeds meer werkgevers ze een (nieuwe) kans te geven. Van alle groepen werkenden dikte de groep van mensen boven de 55 jaar zelfs het sterkst aan, meldt het CBS. Werkte 5 jaar geleden nog maar net 1,3 miljoen mensen van boven de 55, nu is dat opgelopen tot meer dan 1,6 miljoen.

Van alle groepen werkenden dikte de groep 55-plussers het sterkst aan.

Het slechte nieuws: raken ouderen eenmaal werkloos, dan wordt het steeds moeilijker ze terug het arbeidsproces in te krijgen. Zo bleek deze maand bijvoorbeeld uit het OVAL outplacement onderzoek dat slechts 47 procent van de outplacementtrajecten van mensen boven de 57 jaar succesvol is. Dat is een daling van bijna 10 procent vergeleken met 2 jaar geleden, en een stuk minder dan het gemiddelde van 73 procent aan succesvolle trajecten. En dat in de huidige krappe arbeidsmarkt.

#5. Participatiewet ‘faliekante mislukking’

Nog meer nieuws rondom mensen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt kwam van het SCP. In een ‘eindevaluatie‘ van de 4 jaar geleden ingevoerde Participatiewet komt het Planbureau tot de verbijsterende conclusie dat de doelstellingen nauwelijks gehaald zijn. Kansarme mensen met een uitkering worden nog steeds nauwelijks aan een baan geholpen, aldus de onderzoekers. De wet is dan ook aan te merken als een ‘faliekante mislukking’, zo reageerde onder meer vakbond CNV op het nieuws.

De wet heeft het niet eenvoudiger gemaakt en veel van de beoogde mensen worden niet bereikt.

De Participatiewet had het voor werkgevers overzichtelijker en makkelijker moeten maken om mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen. Daarmee verdwenen de Wet werk en bijstand, de Wet sociale werkvoorziening en een groot deel van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong). Maar het tegendeel is waar gebleken. De overgang naar één wet heeft het zeker niet eenvoudiger gemaakt en veel van de beoogde mensen worden niet bereikt.

#6. Tekort aan dominees dreigt

En nog een bijzondere beroepsgroep over wie deze maand schaarste-nieuws naar buiten kwam: de dominees. Bijna de helft van de PKN-predikanten gaat de komende 10 jaar met pensioen, en vervangers staan nauwelijks klaar, zo inventariseerde Trouw. Daarmee dreigt een flink predikantentekort. De PKN raakt weliswaar elk jaar een flink aantal leden kwijt, maar de snelheid waarmee predikanten de komende 10 jaar met pensioen gaan ligt een stuk hoger. De overgebleven dominees zullen dan per persoon veel meer gelovigen moeten bedienen. En je ziet nu al ‘dat veel jonge predikanten uitvallen met burn-outverschijnselen’, aldus Hans van Ark, manager kerk en werk bij de PKN.

‘Je ziet nu al dat veel jonge predikanten uitvallen met burn-outverschijnselen.’

Het landelijk bestuur van de PKN bezint zich dit jaar daarom verder op het ambt van predikant. De vraag is met name of voorgangers een academische opleiding nodig hebben, of dat een kortere scholing buiten de universiteit zou kunnen volstaan. Besluiten daarover worden volgend jaar verwacht. Eerder dit jaar werd ook al een uitgebreide campagne rondom het vak gelanceerd. Dit onder de noemer ‘Je komt als geroepen’.

je komt als geroepen november breed

#7. Ook volop krapte in callcenters

Een groep werknemers waar er meer van zijn, maar die desondanks ook grote schaarste kent, is die van de callcentermedewerkers. Zowel brancheorganisatie Klantenservice Federatie als het UWV luidden hierover in november de noodklok. Zo’n 62 procent van de ondervraagde ondernemers zegt in de eerste drie kwartalen van dit jaar met een tekort aan personeel te kampen. Dat was 2 jaar geleden rond deze tijd nog 33 procent. ‘Inmiddels is de arbeidsmarkt voor klantcontactberoepen in bijna heel Nederland krap’, aldus UWV-arbeidsmarktadviseur Lisan van den Beukel.

Begin 2016 stonden er bijna 4.500 functies open, het eerste kwartaal dit jaar waren dat er al 8.000.

Het aantal beroepen dat op een of andere manier te maken heeft met klantcontact is de afgelopen jaren gestegen naar zo’n 154.000. Dat is bijna 2 procent van de beroepsbevolking. En het aantal vacatures in zogenoemde klantcontactberoepen stijgt nog altijd. Begin 2016 stonden er bijna 4.500 functies open. Het eerste kwartaal dit jaar waren dat er al 8.000, een toename van 79 procent. Beeldvorming is één van de grote moeilijkheden in het vak. ‘Mensen hebben bij werk in deze branche vaak het idee dat je door deze mensen altijd tijdens het avondeten wordt gebeld. Maar dat wordt juist steeds minder’, zegt Van den Beukel.

#8. Cartoon van de maand

Bron: van9tot5

Meer trends?

In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we belangrijke trends en ontwikkelingen die voor iedereen actief in de wereld van werving en selectie van belang zijn. Iets gemist? Meld het ons!

Lees ook:

 

Inclusiviteit is een must – en deze 14 initiatieven kunnen je ermee helpen

Sinds de invoering van de Participatiewet in 2015 is ‘inclusiviteit’ bij veel organisaties een belangrijk onderwerp geworden. Toch hebben veel werkgevers nog wel moeite om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te werven. De in 2016 opgerichte ‘kandidatenverkenner’ van het UWV werkt bijvoorbeeld nauwelijks, zo blijkt, omdat van veel mensen in die database niet eens bekend is wat hun opleidingsniveau is. En casemanagers bij gemeenten houden hun netwerk en kandidaten voor zich om jaarlijks aan hun targets te voldoen. Waardoor het voor werkgevers weer moeilijker wordt om die kandidaten te bereiken.

De in 2016 opgerichte ‘kandidatenverkenner’ van het UWV werkt nauwelijks.

Gelukkig zijn er vele lokale en landelijke initiatieven die wél met succes kunnen helpen in het vinden van passende kandidaten. Een overzicht van 14 van die initiatieven:

#1. Nationale Talentenbank

Een soort landelijke ‘LinkedIn’ voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bij Nationale Talentenbank is het motto: “Deel je dromen”. Laten zien wie je bent, wat je kan, wat je passie is en wat je wilt bereiken. Gebruikers doen dat met een loopbaanprofiel bestaande uit onder meer foto, video, en interesses. Een profiel op Nationale Talentenbank is helemaal gratis voor zowel kandidaten als werkgevers. De Nationale Talentenbank brengt vraag en aanbod op de arbeidsmarkt voor deze doelgroep kosteloos bij elkaar.

#2. Emma at Work

Emma at Work is in 2006 ontstaan vanuit het Emma Kinderziekenhuis/AMC. De organisatie ondersteunt jongeren met een chronische fysieke aandoening naar een zelfstandige toekomst. Betrokken medewerkers en vrijwilligers zijn expert op het gebied van begeleiding en bemiddeling van deze groep jongvolwassenen en brengen jongeren en werkgevers samen. De missie is om alle jongeren, van 15 tot 30 jaar, met een chronische fysieke aandoening te ondersteunen op weg naar werk, en in hun ontwikkeling.

#3. Onbeperkt aan de Slag

Onbeperkt aan de Slag is een zogeheten ‘social enterprise‘ die mensen met een arbeidsbeperking in contact brengt met werkgevers die voor hen openstaan. Dat doen zij door wekelijkse Meet&Greets in het land.

onbeperkt aan de slag

#4. De Normaalste Zaak

Een groeiend netwerk van zo’n 600 MKB-ondernemers én grote werkgevers die samen aan een inclusieve arbeidsmarkt willen bouwen. De Normaalste Zaak is een initiatief van MVO Nederland, AWVN en Start Foundation. Sinds 2016 is De Normaalste Zaak een stichting, waarvan VNO-NCW, AWVN en MVO Nederland het bestuur vormen. De Normaalste Zaak brengt werkgevers bij elkaar om praktijkvoorbeelden te delen en op te komen voor gezamenlijke belangen.

#5. GreenFox Social Return

Creëert werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld omdat ze langdurig werkloos zijn vanwege leeftijd of geen (afgeronde) opleiding. Het zou in Nederland gaan om een doelgroep van maar liefst 1,5 miljoen mensen. Volgens social enterprise GreenFox kan tweederde van die groep, een miljoen mensen dus, met de nodige begeleiding prima aan het werk. De organisatie kan alles uit handen nemen, van werving en selectie, tot loonkosten, administratie, begeleiding en monitoring. Werkt momenteel al voor onder meer Strukton, ENGIE, ABN Amro, Heijmans, Croon Wolter & Dros, VolkerRail, Heras, BAM en Eneco.

#6. Werkbank Drechtsteden

Werkbank Drechtsteden is een organisatie die zoveel mogelijk (kwetsbare) mensen in de Drechtsteden aan betekenisvol werk wil helpen en/of ze een stapje verder op de participatieladder wil krijgen. De organisatie beheert geen vacatures en is uitdrukkelijk geen nieuw loket, dienst, werkinitiatief of hulpgevende instantie, maar wil in plaats daarvan een praktische hulp zijn voor de bezoekers door middel van kennis, ervaring en contacten. Er worden geen plaatsingen gerealiseerd, wel ‘ontmoetingen’ tussen enerzijds werkgevers/opdrachtgevers en anderzijds mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit gebeurt tijdens ‘werkcafés’ en door het delen van profielen via sociale media en het samen solliciteren naar vacatures.

#7. Boris Baan

Het project ‘Boris brengt je bij een baan…’ stimuleert leerlingen met een beperking naar een duurzame plek op de arbeidsmarkt. Het gaat om zo’n 10.000 jongeren per jaar die hun onderwijsloopbaan afsluiten zonder startkwalificatie, vanwege een een fysieke, psychische of sociale beperking. De Boris-aanpak van het SBB laat vervolgens toch zien wat zij waard zijn. Het gaat met name om leren op de werkvloer.

De Boris-aanpak is tot stand gekomen op initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en ontwikkeld in samenwerking tussen het SBB, werkgeversorganisaties en onderwijsinstellingen. Waar bijvoorbeeld een mbo-student zich alle facetten van bijvoorbeeld het kappersvak eigen maakt (theorie en praktijk), zoomt de Boris-aanpak in op enkele werkprocessen die onderdeel zijn van het vak of van de werkomgeving, zoals haren wassen, de telefoon aannemen, klanten ontvangen en de werkplek voorbereiden en opruimen. Voor vele honderden functies is zo ontleed uit welke werkprocessen ze bestaan en voor al die werkprocessen zijn praktijkbeoordelingsformulieren ontwikkeld, waarvoor bij het Boris Praktijkloket een certificaat kan worden aangevraagd: de Praktijkverklaring.

#8. Het OndernemersAkkoord

De ondernemers van het OndernemersAkkoord zetten zich op allerlei manieren in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Dit netwerk van betrokken ondernemers, bestuurders en managers creëert in de regio Midden-Brabant samen werkgelegenheid voor mensen met talenten die desondanks moeilijk aan de slag komen, onder wie mensen met een beperking, jongeren zonder diploma of startkwalificatie en 50-plussers.

#9. WIJIJ

WIJIJ is ontstaan uit een samenwerking van belangrijke spelers op de arbeidsmarkt in de regio Gorinchem, Vijfheerenlanden, Molenlanden en Altena. Denk daarbij aan het Werkbedrijf AV, Avres, onderwijsinstellingen, werkgevers en uitzendbureaus. Dit platform stelt werkzoekenden centraal en laat hen direct ontdekken wat hun mogelijkheden zijn in de regio. Bovendien kunnen zij zich met een persoonlijk profiel profileren om direct door potentiële werkgevers gevonden te worden.

mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt wijij

#10. Ctalents

Ben jij blind, slechtziend, doof of slechthorend? En ook nog eens werkzoekend? Dan matcht Ctalents jou aan passende werkgevers, zo is de belofte van deze schakel tussen werkgevers en mensen met een zintuiglijke uitdaging. De organisatie detacheert medewerkers bij opdrachtgevers in alle sectoren, voor korte en lange duur. Vaak in werk waar bijvoorbeeld luisteren naar de bedoeling achter de boodschap of juist werk waar oog voor detail essentieel is.

#11. AutiTalent

AutiTalent is een zakelijke dienstverlener die zoveel mogelijk mensen met autisme aan volwaardig, betaald werk wil helpen. Dat kan zijn via detachering, werving & selectie en/of coaching. Inhuur via AutiTalent telt mee voor de Banenafspraak. Ook voor het digitaliseren van dossiers en archieven kun je bij AutiTalent terecht. Medewerkers komen dan op je locatie scannen en nemen scanapparatuur mee.

#12. Wajong Talenten

Wajong Talenten is een jonge onderneming die werkgevers en werkzoekenden met een Wajong-uitkering met elkaar in contact brengen. In het team, dat momenteel uit 45 medewerkers bestaat, hebben enkele collega’s zelf ook een Wajong-achtergrond.

mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aart van der gaag#13. 100.000 banenplan

‘Op weg naar de 100.000 banen’ is een informatieve wegwijzer die werkgevers helpt om 100.000 banen te realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. Initiatief van VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO Nederland, met Aart van der Gaag als boegbeeld.

#14. AUTHENTICT

Authentict, motto: ‘ICT mét autisme’, is een organisatie waar mensen met autisme ‘tot bloei komen en een excellente kwaliteit leveren’. Om binnen bedrijven en instellingen software, web-, tablet- en mobiele applicaties te ontwikkelen. Zet het autismespectrum in als duidelijk onderscheidend op de arbeidsmarkt: ‘Doordat onze ICT-professionals zich in het autismespectrum bevinden, bent u verzekerd van continuïteit en kwaliteit door hun doorzettingsvermogen, hun onverminderde inzet en hun diepe kennis en ervaring.’

Kortom: ook voor recruiters genoeg mogelijkheden om het inclusiviteitsvraagstuk in te vullen!

Over de auteur

Waalwijker Niels Aussems lanceerde in 2017 zelf de Nationale Talentenbank, die destijds zelfs op steun en lof van de minister-president kon rekenen. Hij is nu vooral bezig met trainingsaanbieder en vacatureplatform At Monday.

Lees ook:

Dilemma op dinsdag: ‘Een vacaturetekst schrijven vind ik het moeilijkste dat er is’

Een vacaturetekst schrijven is zo makkelijk nog niet. Want hoe trek je mensen aan, maar leg je tegelijkertijd duidelijk uit wat de functie precies inhoudt? En hoe lang moet hij eigenlijk zijn? Even snel een vacaturetekst online zetten is er niet meer bij. Is het dan misschien wel de meest moeilijke onderdelen van recruitment?

Een vacaturetekst schrijven vind ik het moeilijkste dat er is

Resultaten

We zijn benieuwd naar jouw mening. Vind jij vacatureteksten schrijven ook het moeilijkste dat er is of valt dat allemaal wel mee? En waarom? Laat het weten in de reacties!

Meer weten?

Op 28 november geeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een workshop Schrijven van vacatureteksten. Deze is gecombineerd met een kennisportal waar je leert doelgerichte en wervende vacatureteksten te schrijven.