Tijd om te lezen? Deze 7 recente boeken zijn voor recruiters zeer de moeite waard

Een boek lezen? Normaal kom je er natuurlijk niet zo snel toe. Want druk-druk-druk. En er zijn nog zoveel andere dingen die om aandacht schrééuwen. Maar deze tijd, nu we allemaal veel meer thuis zitten dan normaal, is misschien wel dé tijd ervoor. Welke boeken verschenen er de laatste maanden die het waard zijn om gelezen te worden?

#1. Mark van Assema en Marleen Deleu – Mis geen talent

Met een illustratie van Joost Swarte op de cover kan het eigenlijk al niet meer misgaan. En dat doet het dan ook niet in dit boek. Mis geen talent, met bijbehorende website, is eigenlijk het eerste boek in de wereld dat diep ingaat op het fenomeen van wat ze hier noemen ‘Integraal Talent Beheer’, maar wat ook wel bekend staat als ‘Total Talent Management’ of ‘Total Talent Acquisition’. In elk geval: het idee dat je bij het personeelsvraagstuk niet alleen moet kijken naar de mensen op je loonlijst, maar ook naar iedereen met een flexibel contract. Of eigenlijk: iedereen die op een andere manier voor jouw organisatie aan het werk is.

Ook recruiters zijn nog niet gewend integraal naar talent te kijken.

Dat idee is ook onder recruiters – gek genoeg – nog geen gemeengoed, laten de auteurs van mooie boek zien. En dat zou het beter maar wel kunnen zijn, omdat er meerwaarde uit te halen valt. ‘Succesvolle organisaties in deze moderne, dynamische arbeidsmarkt benutten de flexibiliseringstrends als kansen om steeds het juiste talent aan boord te hebben en zeker geen talent te missen.’ En laat maar aan Deleu en Van Assema over om dat overtuigend – en met mooie voorbeelden – op te schrijven.

#2. Jerome Ternynck – Hiring Success

Internationaal invloedrijk boek van de hand van de oprichter en CEO van SmartRecruiters, die zelf zijn carrière ooit als recruiter startte. ‘Sinds die tijd ben ik geobsedeerd door de vraag hoe je ervoor zorgt dat mensen toegang krijgen tot een bij hen passende baan en dat bedrijven het talent krijgen dat ze nodig hebben om te groeien’, zegt hij daarover. ‘Niemand heeft dat probleem nog echt opgelost, het blijft een pijn. Een pijn voor bedrijven, en voor mensen. Daarom heb ik er maar een boek over geschreven.’

Beter matchen? Het voornaamste devies daarbij is: transparantie. En technologie.

Volgens Ternynck zou het werven en selecteren van toptalent de belangrijkste prioriteit van alle CEO’s in de wereld moeten zijn. Toch laten onderzoeken steeds weer zien dat een ruime meerderheid van hen zelf niet gelooft dat ze in staat zijn om zeer getalenteerde mensen te werven. Daarom biedt hij in dit boek tal van strategieën om wereldwijd de beste mensen aan te trekken, te selecteren en aan te nemen. Zijn voornaamste devies daarbij is: transparantie. En technologie. Als we aan de ene kant transparant kunnen maken wat bedrijven precies nodig hebben, en aan de andere kant wat mensen precies te bieden hebben (behalve een werkverleden), dan gelooft Ternynck dat technologie in staat is om die twee naadloos aan elkaar te koppelen. Of althans: veel naadlozer dan nu nog meestal het geval is.

#3. Anne-Marije Buckens, Judith Spruit en Donald Suidman – Het grote 50+ werkboek

De doelgroep van dit boek is de oudere werknemer, maar toch voelt het een beetje als een ouderwets Okki- of Taptoe-vakantieboek, waarmee ooit veel kinderen de lange zomervakantie moesten zien door te komen. En dat is een compliment. Want saai is Het Grote 50+ Werkboek namelijk geen moment. Of het nou om de speelse vormgeving gaat, de leuke feiten en cijfers, de portretten of de vele tips en praktische opdrachten: bladeren door dit boek is een waar feestje.

‘Als je eindigt met: drs J.J.M. Bakker, dan denkt de recruiter: oud!’

En hé, daar hebben we zelfs onze eigen Wim van den Nobelen, die de lezer tips geeft als: ‘Gebruik je roepnaam en vergeet je titel. Als je eindigt met: drs J.J.M. Bakker, dan denkt de recruiter: oud!’ En: ‘Iedereen vindt het leuk om te lezen wat jou drijft, wat jouw interesses zijn. Ook de recruiter van 30.’ Of, nog een leuke: ‘Ga terug naar de tijd dat je 19 was. En schrijf het cv dat je wil hebben als je 50 wordt. Vertel dus wat je wílt worden. Kijk dan naar je echte cv. Daarin zit je verhaal.’ Alleen al vanwege zulke tips is dit boek de moeite waard om ook door recruiters van onder de 50 gelezen en doorgebladerd te worden…

#4. David Epstein – Waarom generalisten verder komen

Ooit gehoord van de 10.000-urenregel, bekend geworden door auteur Malcolm Gladwell? De regel die zegt dat je overal goed in kunt worden als je maar 10.000 uur ervoor oefent? Daar blijkt dus niets van te kloppen, laat David Epstein overtuigend zien in dit zeer leesbare boek.  Specialisatie is volgens hem eerder de uitzondering dan de regel, als je kijkt naar de meest succesvolle mensen ter wereld, van professionele atleten tot Nobelprijswinnaars.

Generalisten zijn creatiever, flexibeler en kunnen verbindingen maken die meer gespecialiseerde collega’s niet zien.

Volgens David Epstein zijn het juist de generalisten zijn die op de meeste – vooral complexe – gebieden uitblinken. Generalisten zijn namelijk creatiever, flexibeler en in staat om verbindingen te maken die hun meer gespecialiseerde collega’s niet kunnen zien. Dat past ook wel bij het denken in 21th Century Skills, en bijvoorbeeld het advies van Kevin Wheeler om ‘een brede opleiding’ te doen, als je van een goede toekomst verzekerd wil zijn. Net als bijvoorbeeld De wetenschap van succes van Jeroen de Flander laat Epstein door fascinerende verhalen en levendig uitgelegd onderzoek zien waarom, naarmate de wereld steeds complexer wordt, het ontwikkelen van een breed aantal vaardigheden ons kan helpen om te excelleren. En vertelt hij en passant aan recruiters waar ze in het vervolg het beste op kunnen letten als ze talent zoeken.

#5. Jurre Valk, Luca Lopes de Leao Laguna – HRM Heden & Morgen

hrm heden morgen lezenIets minder spannend en verrassend om te lezen, maar wel gedegen en inzichtrijk, is dit boek van twee Hogeschool van Amsterdam-docenten, dat dan ook duidelijk meer op het onderwijs is gericht. Een kloek boek bovendien, met meer dan 500 pagina’s, waarin van alles aan de orde komt: van belonen tot leren en ontwikkelen, en van sociotechniek tot duurzame inzetbaarheid.

Met name over diversiteit, A.I. in HRM, en evidence-based werven is dit boek het lezen meer dan waard.

Met name de hoofdstukken over diversiteit, A.I. in HRM, en evidence-based werven en selecteren zijn ook voor recruiters het lezen meer dan waard, omdat de auteurs hier juist zoeken naar bewijs van wat wel en wat niet werkt. En dat blijkt nog best lastig in kaart te brengen. Want wat in de ene situatie werkt, hoeft dat nog niet in de andere te doen. En HRM is relatief gezien ook nog best een jonge tak van sport. Maar juist die zoektocht naar klinkend (liefst wetenschappelijk) bewijs voor interventies, en de terechte vraagtekens bij praktijken als bijvoorbeeld persoonstypologieën als de bekende MBTI, maken dit boek dan wel weer zéér het lezen waard.

check-in lezen zingeving#6. Jochanan Eynikel – Check-in

Dit boek is weer heel andere kost, en haakt in op de trend naar zingeving in organisaties. Vanuit onderzoek naar wat leven en werk zinvol maakt, gaat de auteur/businessfilosoof op zoek naar wat ons drijft, of een bedrijf een bron van betekenis kan zijn, en hoe we afscheid kunnen nemen van wat wel bekend staat als bullshitjobs. En, ook belangrijke vraag: levert het ook nog wat voor je bedrijf als je besluit te investeren in persoonlijke zingeving van je medewerkers?

‘We hebben geen globaal plan nodig. Wel veel druppels.’

Jazeker, is de stelling van Eynikel, die ervoor pleit geen grote woorden of dure missieverklaringen te gebruiken, maar juist langs persoonlijke ervaringen zinvol werk op te bouwen. ‘Laat de betekeniseconomie maar eerst vanuit het kleine een verschil maken, in plaats van afgeschoten te worden als utopisch of naïef, omdat het druppels op een hete plaat zijn’, zo valt er te lezen. ‘Uiteindelijk bestaat elke oceaan uit een veelheid aan druppels. Als we de economie zinvoller willen invullen, hebben we dan ook geen groot nieuw model nodig. Geen globaal plan. Wel veel druppels.’

assessment trainer lezen#7. Jack van Minden – De Assessment-Trainer

Als laatste in deze rij min of meer een nieuw boek van een ‘gouwen ouwe’, dr Jack van Minden. De psycholoog en directeur van advies- en trainingsbureau Psycom schreef in het verleden al een hele rits bestsellers als De IQ-Trainer en De IQ-Trainer 2, Alles over psychologische tests, Alles over assessment centers en Alles over selectiegesprekken. Veel van zijn inmiddels 15 boeken werden zelfs in het Engels en Duits gepubliceerd.

Over moderne, digitale vormen van assessment gaat het hier helaas niet of nauwelijks.

Met zijn nieuwe bundel De Assessment Trainer kun je je als kandidaat voorbereiden op een assessment. Er staan bijvoorbeeld hoofdstukken in over rollenspellen en postbakoefeningen, en over groepsopdrachten en presentaties. Doordat er zoveel oefeningen instaan, is er helaas weinig ruimte gemaakt voor het waaróm van al deze opdrachten, en voor de vraag of die allemaal wel zo voorspellend zijn. Ook over moderne, digitale vormen van assessment gaat het hier helaas niet of nauwelijks. Dat maakt het boek voor de recruiter, de ‘andere kant van de tafel’, net wat minder interessant om te lezen. Vaak heb je het gevoel: dat hadden we toch ook online afgekund?

Lees ook

Feel Good Friday: zo overleef je als recruiter

Optie 1: aantonen dat je een goed presterende recruiter bent

Het is belangrijk om bezig te zijn met je eigen zichtbaarheid binnen de organisatie, zodat als recruiters worden wegbezuinigd jij gelabeld wordt als ‘essentieel’. Zo kun je dat doen:

Bewijzen dat je de hoogste quality of hire hebt: laat zien dat je het hoogst aantal gekwalificeerde hires hebt in banen waar de performance al is gekwantificeerd. Je kunt ook tonen dat je een van de meest gevraagde recruiters bent door hiring managers en dat je de hoogste scores hebt op het gebied van candidate experience.
– Laat zien dat je goed bent in het recruiten van de meest moeilijke posities: denk hier aan ook aan internationaal recruiten of diversiteit of posities op het gebied van machine learning en cybersecurity. Flexibiliteit is ook een belangrijke, omdat het aangeeft dat je inzetbaar bent voor het recruiten van verschillende soorten posities.
– Geef aan dat je verschillende aanpakken onder de knie hebt: zoals het maken van talent pipelines en talent communities. Ook marketing en candidate selling technieken zijn belangrijk, omdat die waarschijnlijk niet overgenomen kunnen worden door technologie.
– Haal de kpi’s erbij die je altijd haalt: denk aan het halen van deadlines en de tijd die het kost om iemand aan te nemen.

Zorg ervoor dat jij gelabeld wordt als ‘essentieel’

Optie 2: je opstellen als een expert

Expertise is altijd nodig, ook als het wat slechter gaat. Zo toon je dat jij de expert bent die nodig is:

– Laat zien dat je een TA technologie en datagedreven expert bent: technologie is een belangrijk aspect van talent acquisition. Het is goed om te weten hoe je het beste technologie kunt selecteren en hoe je dat kunt implementeren. Data is daarvan een belangrijk onderdeel.
– Word een robot vs mens expert: er zullen meerdere mogelijkheden komen om werknemers te vervangen door robots of software. Dat betekent dat er expertise nodig is om te weten welke banen wel of niet nog steeds door mensen gedaan moeten worden. HR en recruitment is daarvoor essentieel.
– Leer snel: recruitment verandert snel. Een belangrijke factor als het gaat om succes is of je snel kunt leren. Zorgen dat je op de hoogte bent van zaken als nieuwe recruiting tools maakt je waardevoller.

Wees op de hoogte van het laatste nieuws

Optie 3: uit de recruitment gaan

Misschien durf je het recruitmentvak niet aan of zie je dit als een kans om iets anders te proberen, denk bijvoorbeeld aan:

– Veel ex-recruiters gaan in de sales: helaas betekent de opkomst van technologie wel dat er minder posities zijn op dit gebied. Andere opties zijn: customer service, training geven op het gebied van sales of teruggaan naar school.
– Naar een groeiend bedrijf of industrie gaan: zelfs in tijden als dezen zijn er ondernemingen die groeien. Denk aan de zorg, cybersecurity en AI.

Zelf een leuk idee voor Feel Good Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Feel Good Friday. Heb je zelf een goed idee? Laat het ons gerust weten!

Platforms voor vraag en aanbod in de corona-zorg schieten uit de grond

Er waren natuurlijk al langer bekende vacatureplatforms die in de zorg proberen vraag naar en aanbod van personeel bij elkaar te brengen. Maar de laatste dagen is er een grote stroom aan initiatieven bijgekomen, die allemaal proberen de grote behoefte in de zorg nu goed te ontsluiten. Nu veel mensen (even) zonder werk zitten, zijn alle handen aan het bed immers welkom, zo is de gedachte. Een klein overzicht van een elftal aan verschillende initiatieven, overigens niet alleen voor de zorg.

#1. De Medische Banenbank

De Medische Banenbank brengt al langer de vele vacatures in de zorg onder de aandacht bij veel mensen, onder meer via in de sector zéér bekende titels als Skipr, V&VN, NTvG, MedNet en Nursing. Maar de afgelopen dagen is ook hard gewerkt aan een manier waarop dat in deze tijden nog beter kan.

Zorgprofessionals die een bijdrage kunnen leveren, worden via een mailalert op de hoogte gehouden van relevante posities.

De oplossing is erin gevonden dat ziekenhuizen en zorginstellingen die met spoed op zoek zijn naar personeel nu kosteloos een oproep kunnen plaatsen, met de kortingscode COVID-19. Zorgprofessionals die een bijdrage kunnen leveren, worden vervolgens via een speciale mailalert op de hoogte gehouden van relevante posities. Medische studenten, oud-zorgmedewerkers en zelfstandigen die iets kunnen betekenen worden nadrukkelijk opgeroepen zich in te schrijven voor dit Job Alert.

#2. RecruitersForGood

Maandag berichtten we er al over, maar vandaag officieel gelanceerd: het platform RecruitersForGood. Dit initiatief van een aantal recruiters brengt werkzoekenden kosteloos in contact met bedrijven die juist ‘noodvacatures’ hebben vanwege extra drukte door het coronavirus. Het grote recruitmentnetwerk van de initiatiefnemers moet vervolgens ervoor zorgen dat de vacatures snel worden verspreid en ingevuld.

‘Wij willen vooral de kwetsbare groepen in onze maatschappij helpen.’

Het gaat hier overigens niet alleen om ziekenhuizen, maar ook om bijvoorbeeld scholen, het UWV, supermarkten of maaltijdbezorgers. ‘Wij willen vooral de kwetsbare groepen in onze maatschappij helpen, zoals mensen met nulurencontracten, zzp’ers en mkb’ers’, aldus Milad Zandi, een van de initiatiefnemers ‘Velen van hen zitten nu zonder werk of opdrachten. Terwijl op zoveel andere plekken juist extra handen nodig zijn. Ons platform brengt vraag en aanbod samen, geheel op vrijwillige basis.’

#3. COVID-19 extra handen aan het bed

Een van de first movers was de LinkedIn groep ‘COVID-19 extra handen aan het bed’. Op het moment van schrijven telt deze groep al bijna 4.300 leden. De groep is eind vorige week gestart om vraag en aanbod te koppelen ten aanzien van extra inzet van (oud-)verpleegkundigen, om de tekorten ten gevolge van Covid-19 op te vangen. Initiatiefnemers zijn Karin van Montfoort en Renske Verhoeven (beiden docent verpleegkundige aan de HAN), samen met José Geertsema en Sanne Verhoeven.’Deze  groep is nadrukkelijk niet bedoeld voor het recruiten van zorgpersoneel door commerciële partijen’, staat er in de groepsregels te lezen. De succesvolle groep is inmiddels trouwens opgegaan in:

#4. Extra handen voor de zorg

Via de nieuwe website Extrahandenvoordezorg.nl wil het ministerie van VWS alle initiatieven bundelen om extra hulptroepen voor de zorg te werven. De duizenden enthousiaste vrijwilligers moeten de toeloop van corona-patiënten en het extra verzuim onder zorgpersoneel opvangen, door vraag en aanbod van extra zorgpersoneel tijdens de coronacrisis versneld samen te brengen. Regionale contactpunten van werkgeversorganisaties moeten de tijdelijke capaciteit met ervaring in de zorg koppelen aan zorg- en welzijnsorganisaties die daar behoefte aan hebben.

Deze nieuwe website wil vraag en aanbod van extra zorgpersoneel tijdens de coronacrisis versneld samenbrengen.

Ook de initiatieven van vakbonden (zoals NU’91) en beroepsverenigingen worden toegevoegd aan dit platform, dat inmiddels enkele duizenden aanmeldingen in de (landelijke) database heeft. Inmiddels zijn dat er al enkele duizenden. Bij de matching wordt rekening gehouden met de kwaliteitsstandaarden en het besmettingsrisico dat de inzet van mensen van buiten de organisatie met zich meebrengt.

#5. Gezondheidszorgbanen

Ook artsenvakblad Medisch Contact lanceerde maandagmiddag een speciaal vacatureplatform vanwege de vraag naar extra zorgpersoneel in de strijd tegen het coronavirus, samen met Artsenfederatie KNMG. Op dat platform, onder de naam gezondheidszorgbanen.nl/covid19, kunnen zorginstellingen gratis vacatures plaatsen voor extra zorgpersoneel in de strijd tegen het coronavirus. Daarnaast kunnen geneeskundestudenten, artsen, verpleegkundigen en andere zorgprofessionals die graag een steentje willen bijdragen tijdens de coronacrisis zich opgeven via 1 van de 10 banenplatforms van Gezondheidszorgbanen. Zij ontvangen dan een dagelijkse mail met vacatures in de regio van hun voorkeur.

Binnen 24 uur na de lancering meldden zich meer dan 2.400 mensen op de site, onder wie bijna 1.500 geneeskundestudenten.

Het bleek vrijwel meteen een succes. Binnen 24 uur na de lancering meldden zich meer dan 2.400 mensen op de vacaturewebsite. Onder hen veel geneeskundestudenten (bijna 1.500) en artsen (bijna 700), maar ook verpleegkundigen, assistenten en andere zorgprofessionals. Soms kunnen de studenten met hun inzet ook studiepunten verdienen, afhankelijk van waar ze studeren.

#6. Ready2Help

Geen zorgprofessional en toch helpen? Het Rode Kruis heeft dan de actie Ready2Help voor ‘burgerhulpverleners’. Inmiddels al zo’n 40.000 mensen zijn bij dit netwerk aangesloten. Zij komen in heel Nederland in actie om de meeste kwetsbare mensen te informeren hoe zij zich kunnen beschermen tegen het coronavirus. Zo verspreiden ze flyers op een aantal zichtbare plekken in de buurt, en bieden ze aan boodschappen te doen. Ook checken ze of je oude buurman nog genoeg medicijnen in huis heeft.

#7. NL voor elkaar

Een andere plek waar niet-zorgprofessionals hun diensten aanbieden is NLvoorelkaar. Van een kaartenactie tot boodschappenhulp voor zorgmedewerkers, op dit platform moet het allemaal samenkomen. Er staan al bijna 70.000 vrijwilligers geregistreerd die ook in deze tijden iets voor een ander willen betekenen. Elke 6 minuten wordt er een match gemaakt.

Elke 6 minuten wordt er op NLvoorelkaar een match gemaakt.

Communicatie verloopt via het platform op een veilige manier. Mensen die nu geen hulpvraag zien waar ze bij kunnen helpen, krijgen automatisch bericht als er een vraag wordt geplaatst die wel past bij hun aanbod of profiel. Doel is één overzicht te creëren van alle hulpvraag en -aanbod in deze coronacrisis. Hulp vragen en aanbieden is er gratis voor maatschappelijke organisaties en particulieren.

#8. HoodHero

‘Voor iedere held die de zorg wil helpen’, dit platform dat vrijwilligers, zorgprofessionals en zorginstellingen samenbrengt in de strijd tegen COVID-19. Vrijwillige zorgprofessionals en oud-zorgprofessionals kunnen zich aanmelden via HoodHero en zorginstellingen vinden de hulp die zij nodig hebben. Het platform voorziet ook in donaties, waarmee de vrijwilligers worden bedankt voor hun inzet.

Iedereen kan zich aanmelden. Met of zonder medische kennis.

Dit initiatief van EmplyZeker ZichtbaarThe Fully BookersBaker McKenzieBrockmeyer,ShockmediaDOK30 Communicatie, Lekker Sociaal en Recruit Robin richt zich vooral op ‘helden uit de buurt’. Iedereen kan zich aanmelden. Met of zonder medische kennis. Er is in de zorg veel behoefte aan extra zorgpersoneel, maar ook achter de schermen is veel werk te doen. Meld je je aan, dan wordt je achtergrond, kennis en hoe je wilt helpen gevraagd: als zorgprofessional, vrijwilliger of anders. Onder meer het UMC Utrecht, Amerpoort, Halte Zomervilla, Reinier de Graaf, ZorgSpectrum, Catharina ziekenhuis, AvL, ‘s Heeren Loo, Caryn, Tzorg, Activite en Topaz hebben al aangegeven graag gebruik te maken van de helden die zich bij HoodHero aanmelden. Andere zorginstellingen die hulp kunnen gebruiken, kunnen zich hier aanmelden.

#9. Covidvrijwilliger.nl

Inmiddels staan al meer dan 550 studenten, verspreid over Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel, klaar om te helpen via de site van covidvrijwilliger. Dit initiatief is gestart door een groep medische studenten van het Universitair Medisch Centrum Groningen, in samenwerking met het UMCG zelf, de Hanzehogeschool en (para)medische studieverenigingen.

Medische studenten in Groningen hebben een initiatief gestart om de zorg in het noorden draaiende te houden.

Veel studenten Geneeskunde, Tandheelkunde, Bewegingswetenschappen, Farmacie, Mondzorgkunde, Verpleegkunde, Fysiotherapie en de Research Masters kunnen momenteel geen onderwijs volgen. Laat hen een handje helpen waar dat nodig is, hebben de initiatiefnemers gedacht. Ze hebben daarom een online platform opgezet, om de zorg in Noord-Nederland samen draaiende te houden.

#10. PlayToWork

Het mbo-onderwijs is in Nederland niet altijd even zichtbaar, maar telt toch meer dan een half miljoen (!) studenten. En ook van hen zitten velen nu thuis. Daarom biedt ‘gegamificeerd arbeidsbemiddelingsplatform voor mbo’ers’ PlayToWork nu aan om vrijwilligersvacatures gratis op het PlaytoWork-platform te plaatsen. ‘En wij matchen deze dan aan alle 55.000 mbo’ers in ons bestand. En aan de honderdduizenden mbo-studenten die soms minder zichtbaar zijn dan hun hbo- en wo-collega’s’, belooft mede-oprichter en CEO Max Boodie.

#11. Coronaklussen

Op het gratis platform Coronaklussen komen klussen en klussers samen. Organisaties plaatsen een opdracht die, bij voorkeur vanuit huis, vrijwillig en geheel belangeloos opgepakt kan worden. Vanuit de gedachte: samen helpen we elkaar verder. Het online platform is vandaag gelanceerd vanuit Driessen Groep. De klussen hebben bij voorkeur een belangeloos karakter, stimuleren ontstane kansen door het thuiswerken en hebben een focus op digitale uitvoerbaarheid. Bijvoorbeeld een getroffen horecaondernemer die wordt geholpen door een developer bij een nieuwe website, of een socialmedia-expert die een sportschool helpt bij de opzet van online-lessen.

#12. Werken voor NL

Ook Manpower doet een duit in het zakje met Werken voor NL, een vacaturesite voor bedrijven in vitale sectoren (overigens niet te verwarren met de rijksvacaturesite Werken voor Nederland). Zo wil Manpower vacatures van bedrijven die de samenleving draaiend houden snel invullen en mensen die thuis zitten aan het werk helpen. Daar waar de werkgelegenheid in vele sectoren inzakt, is het voor andere branches en bedrijven nu alle hens aan dek. Denk aan het UWV, in de logistiek en in andere belangrijke sectoren zoals de zorg. Daar zijn bijvoorbeeld nog steeds dringend mensen nodig. Alleen al voor de vacatures die bij Manpower uitstaan, is per direct vraag naar minimaal 1.000 werknemers.

Initiatief gemist? Laat het weten!

Meer weten over werven in de zorg?

beter werven in de zorg
Tijdens het seminar Beter werven in de zorg van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie krijg je concrete handreikingen om op korte, middellange en lange termijn jouw werving te optimaliseren. Met veel praktijkvoorbeelden, twee sprekers en twee inspirerende gastsprekers. Vanwege het coronavirus wordt dit seminar nu volledig online verzorgd. Schrijf je dus nog snel in.

Zullen de gevolgen van corona voor de arbeidsmarkt echt zo drastisch zijn? (Een nuancering)

Het Corona-virus beheerst het nieuws. Maar hoe groot de economische gevolgen zijn van de maatregelen tegen de uitbraak ervan? We weten het niet precies. Op dit moment is heel moeilijk te zeggen of dat kort (lees: enkele maanden) gaat duren, of langer. We hebben zoiets nog niet eerder meegemaakt. Maar dat de gevolgen groot zijn, óók voor de arbeidsmarkt, staat nu al vast. En zeker voor de kansen van flexwerkers en uitzendkrachten.

We hebben zoiets nog niet eerder meegemaakt. Maar dat de gevolgen groot zijn, staat nu al vast.

We zijn op dit moment aan het analyseren wat in de diverse sectoren van de economie met de verhouding tussen vraag en aanbod gebeurt. We verwachten dat we in de eerste helft van april (zoals altijd vlak na het verstrijken van een kwartaal) onze arbeidsmarktdata kunnen updaten. Het ligt voor de hand dat voor een aantal profielen de scores lager zullen zijn, omdat het aantal vacatures daalt en het aantal werkzoekenden stijgt. Daar staat tegenover dat het aantal werkenden dat op zoek gaat naar een nieuwe baan ook sterk zal dalen. Waardoor het aantal ‘concurrerende sollicitanten’ per vacature omlaag gaat, en de kansen dus weer beter worden.

Wat als het 6 tot 12 maanden duurt?

Als we uitgaan van het scenario dat de economie een forse klap krijgt en we pakweg 6 tot 12 maanden nodig hebben om de draad weer op te pakken, dan vallen de gevolgen voor de arbeidsmarktkansen alles bij elkaar genomen nog wel mee. Duurt het (veel) langer, dan ziet het er wel somberder uit. Als we de huidige situatie vergelijken met die uit 2008/2009 dan zien we dat ook tijdens de financiële crisis de werkloosheid niet hoger was dan 6 procent. Dus ook tijdens de grootste crisis tot nu toe was 94 procent van de Nederlandse beroepsbevolking gewoon aan het werk. Bovendien vonden ook destijds de meeste werklozen binnen 6 maanden nieuw werk.

Ook tijdens de grootste crisis tot nu toe was 94% van de Nederlandse beroepsbevolking aan het werk.

Op dit moment moeten we vooral kijken naar kwetsbare branches en sectoren. Alles wat non-profit is (overheid, belastingdienst, defensie, politie, zorg, onderwijs) draait gewoon door en/of heeft nog steeds te maken met tekorten aan personeel. Het ligt niet voor de hand dat uitzendkrachten, flexwerkers en mensen met tijdelijke contracten in die sectoren hun werk gaan verliezen.

Geen enorme daling verwacht

Datzelfde geldt eigenlijk voor de zakelijke dienstverlening, de telecom, de techniek, installatiebranche, de landbouw, de zuivel- en voedingsmiddelenbranches en dergelijke sectoren. We verwachten daar geen enorme daling van de arbeidsmarktkansen. In de bouw zien we wel wat onzekerheid en vertraging. Maar we zien hier ook dat arbeidsmigranten vertrekken. Onzekerder is de situatie voor het komende jaar in het toerisme en de recreatie, transport, de maakindustrie, de detailhandel, de horeca en de persoonlijke dienstverlening zoals kappers en nagelstudio’s. In deze sectoren zullen veel flexwerkers hun werk verliezen. En dus dalen hun scores op de arbeidsmarktscan, waarmee ze eventueel een hypotheek zouden kunnen krijgen. Daarbij passen evenwel twee nuanceringen:

  1. In de detailhandel, toerisme en recreatie en in de horeca gaat het bij flexwerkers heel vaak om scholieren en studenten die een bijbaan hebben. Dat is doorgaans niet de doelgroep voor een hypotheek.
  2. Voor een aantal groepen in deze sectoren waren de kansen op de arbeidsmarkt al niet heel erg goed, dus ook in de periode van vóór het coronavirus. In veel gevallen waren de kansen al onvoldoende om de arbeidsmarktscan te kunnen gebruiken voor een hypotheekaanvraag.

We zullen iedereen in de eerste helft van april informeren over het resultaat van onze analyses.

Over de auteur

geen paniek op de arbeidsmarktBen Rogmans is initiatiefnemer van Arbeidsmarktkansen.nl, een arbeidsmarkt-onderzoeksbureau dat nauw samenwerkt met zusterbedrijf Intelligence Group, en zich richt op de financiële wereld. Eerste doel van Arbeidsmarktkansen.nl is om flexwerkers en uitzendkrachten die tot voor kort geen hypotheek konden krijgen, toch de mogelijkheid te bieden om een huis te kopen. Mits ze goede kansen op de arbeidsmarkt hebben. In samenwerking met Nationale HypotheekGarantie en met instemming van de Minister van Wonen, vele geldverstrekkers, en toezichthouders is dat gelukt.

Rogmans is daarnaast auteur van het in 2018 verschenen boek ‘Geen paniek’, over veranderingen op de arbeidsmarkt. 

Lees ook

Beleeft sollicitatiegesprek via video nu zijn definitieve doorbraak?

Zoals elke crisis niet alleen ellende biedt, maar ook kansen om dingen voortaan anders te doen, doet ook de coronacrisis dat. Nu iedereen verplicht aan huis gekluisterd is, zien we zo ineens de doorbraak van videosolliciteren. Want nu een fysiek face-to-face sollicitatiegesprek nauwelijks meer mogelijk is, kun je via video natuurlijk wél nog kandidaten spreken.

‘Videointerviews geven de mogelijkheid veilig en toch betrokken te blijven.’

En tegenwoordig is er veel goede tooling beschikbaar om dat mogelijk te maken. Denk daarbij aan Nederlandse partijen als WeSeeDo, Flipbase of Cammio. Een buitenlands bedrijf als Interviewstream is zelfs al sinds 2003 met tooling hiervoor bezig. Het bedrijf kondigde deze week aan dat ze deze software zelfs gratis ter beschikking stellen in verband met het coronavirus. ‘We zien dat steeds meer bedrijven hun sollicitatieproces op afstand doorzetten en videointerviews geven de mogelijkheid om hiring managers en kandidaten veilig en toch betrokken bij elkaar te blijven’, aldus CEO Ron Wilson.

Ook de BBC viel het op

De BBC was het ook opgevallen. En het toenemende gebruik van video levert zelfs nóg een voordeel op, aldus de door de omroep geïnterviewde headhunters en recruiters. Kandidaten zijn nu immers niet meer zo veel onderweg of ergens heen aan het vliegen, ze zijn vrijwel direct beschikbaar. En via Skype, Zoom of WhatsApp is een contact dan zo gelegd. Ook fijn voor de kandidaten, aldus de BBC. ‘Online interviews nemen namelijk minder tijd van de kandidaat in beslag, en zijn vaak ook meer comfortabel.’

‘Een online interview en een live sollicitatiegesprek zijn twee heel verschillende ervaringen.’

Maar pas wel op, adviseert professioneel interviewcoach Sarah Johnston aan kandidaten. ‘Een online interview en een live sollicitatiegesprek zijn twee heel verschillende ervaringen. Je moet het dus wel voorbereiden. Voor veel werkzoekenden is het ook lastiger om verbinding met de interviewer te krijgen. Er is ook minder small talk en het is moeilijker om non-verbale signalen op te pikken.’ Iets wat natuurlijk ook geldt aan de kant van de recruiter.

‘Het klopt dat je bij een persoonlijk interview meer informatie vergaart. Maar deze informatie is zelden echt belangrijk.’

Alhoewel dat ook weer een voordeel kan zijn, want juist deze non-verbale signalen zijn vaak een bron van bias. Zoals ook één van de respondenten op het BBC-artikel opmerkte: ‘Ik heb zowel online als persoonlijke interviews zelf gehouden en zelf afgenomen. En het klopt dat je bij een persoonlijk interview meer informatie vergaart. Maar deze informatie is zelden echt belangrijk. Voor de kwaliteit van de aanname maakt het weinig uit, zo heb ik gemerkt.’

Hoe doe je het via video?

De bekende sollicitatiecoach Aaltje Vincent hield deze week nog een LinkedIn Live Event over hoe sollicitatiegesprekken te voeren via video, zowel voor de kandidaten als voor de recruiterkant. Want veel recruiters mogen er dan al mee vertrouwd zijn, voor veel anderen is het ook nog steeds erg wennen, weet ze, of zelfs de eerste keer.

Een goede voorbereiding speelt ook hier een rol, net als bij een ‘gewoon’ sollicitatiegesprek.

Maar zó heel anders is een gesprek via video volgens haar nou ook weer niet. Een goede voorbereiding speelt namelijk ook hier een rol, net als bij een ‘gewoon’ sollicitatiegesprek. Alleen moet je in de voorbereiding nu iets meer op de techniek letten. Testen, testen, testen dus. ‘Maar ook met solliciteren via video gaat het erom dat je als kandidaat een levendige eerste indruk maakt. Wat dat betreft is het precies hetzelfde.’

‘Geen muziek, verkeer, kinderen of honden.’

Haar advies voor iedereen die met solliciteren via video begint: zet alle andere programma’s uit, maak het liefst online verbinding via kabel of via stabiele wifi, en zorg dat je een rustige omgeving hebt qua geluid. ‘Geen muziek, verkeer, kinderen of honden.’ En speciaal voor recruiters en selecteurs: stel de andere kant van de lijn vooral gerust. Heb begrip voor je sollicitanten, geef een handleiding voor de tool die jíj gebruikt en stel de kandidaat een dag van tevoren al in staat om te oefenen met deze software. Dan gaat het namelijk niet meer om de techniek, maar kun je meteen naar de inhoud van het gesprek gaan.

Die doorbraak komt er nu wel

Diverse grote organisaties hebben al aangekondigd de live sollicitatiegesprekken zoveel mogelijk te vervangen door interviews via video. Zo heeft Google live interviews zelfs helemaal uitgebannen voor de komende tijd, en werkt alleen nog maar met Google Hangout. Ook Amazon en Facebook beperken de live sollicitatiegesprekken zoveel mogelijk, tot het absolute minimum.

Amazon, Google en Facebook hebben de live interviews al vrijwel uitgebannen.

Best een goed idee, aldus recruiter Jack Kelly op Forbes. ‘Is een interview via video niet altíjd veel makkelijker dan een gesprek waarvoor de kandidaat van kantoor moet wegsluipen, met een of ander slap excuus, waarna hij of zij de hele stad moet doorkruisen voor een gesprek, om vervolgens op kousenvoeten terug te komen, bang dat iemand erachter is gekomen?’ Sollicitatiegesprekken via video zijn volgens hem zelfs een ‘winnend scenario’, omdat organisaties er ook kosten mee besparen en bovendien het milieu ontzien, door onnodige reizen te voorkomen.

Als we er nu aan wennen, is er dan straks nog wel een weg terug?

Bovendien zijn er met solliciteren via video technisch veel meer mogelijkheden. Zo kun je makkelijk andere mensen het interview laten terugkijken, je kunt micro-expressies van de kandidaat analyseren, of je kunt een taalanalyse doen, om maar wat te noemen. De conclusie is dan ook dat de vraag niet is óf videosolliciteren nu gaat doorbreken, maar vooral of het straks ook de standaard manier wordt van solliciteren, zodra de corona-ellende min of meer achter de rug is. Als we er nu aan wennen, is er dan straks nog wel een weg terug?

Lees ook

Zelfs kandidaat-in-procedure laat het nu massaal afweten

Een ware omslag op de hele arbeidsmarkt. En dat compleet ‘overnight’. Dat ziet Erik Hollander, een van de directeuren van Sterksen, momenteel gebeuren. Het recruitmentbureau in functies binnen IT en Technology, en voor complexe functies op management- en directieniveau, ziet nu geregeld een kandidaat afhaken, zelfs als hij of zij al vergevorderd in een procedure zit. ‘En vrij massaal’, aldus Hollander. ‘Ze durven het nu toch niet aan.’

Zelfs als de klant gezegd heeft een uitzondering te willen maken, en deze kandidaat toch héél graag te willen binnenhalen, óók in onzekere tijden? Ja, zelfs dan nog, ziet Hollander. ‘Het is bizar en ongekend. Ik trek wel de parallel met het hamsteren. Er is collectief iets geknakt in ons hoofd. De mindset is nu: brace yourself. Tot dit allemaal voorbij is doen we als kandidaat even helemaal niets en blijven we zo comfortabel mogelijk in onze huidige positie zitten. Dan weten we in elk geval wat we hebben.’

Het moment van collectief knakken

Ook het moment waarop dat ‘collectief knakken’ in het hoofd gebeurde, kan Hollander wel aanwijzen. ‘Dat was donderdagmiddag, ten tijde van de eerste persconferentie van het kabinet.’ Bij Talent Acquisition Live in Amsterdam zaten op dat moment nog gewoon een dikke 150 man in een zaal, maar tegelijk werd Nederland verteld dat evenementen van meer dan 100 mensen geen doorgang meer mochten vinden, en dat we voortaan meer afstand van elkaar moesten houden.

‘Tot donderdag was er eigenlijk geen vuiltje aan de lucht. Nu hangen we allemaal aan de noodrem.’

‘Eigenlijk is deze crisis uit het niets komen opdagen’, blikt Hollander terug. ‘Tot donderdag was er min of meer nog geen vuiltje aan de lucht. Maar nu hangen we ineens met z’n allen aan de noodrem. Dit zou mijn derde crisis zijn. Ik heb de internetcrisis doorstaan, en de financiële crisis. Maar deze crisis is echt ongekend, zoiets als dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Vanuit de vijfde versnelling, net niet in z’n achteruit, maar wel naar vrijwel helemaal niets…’

Beginnend ondernemers durven ook niet meer

Naast afhakende kandidaten ziet Hollander ook een tweede fenomeen ineens sterk opduiken. ‘Tot aan vorige week zagen we nog een hoge mutatie naar zelfstandig ondernemerschap. Veel mensen besloten eigen baas te willen zijn, en vroegen ons om hen te helpen met hun eerste opdracht. Maar die zeggen nu allemaal: ik aanvaard even geen opdracht, want als de klant volgende week de opdracht niet verlengt, heb ik helemaal niets meer. Ze hebben bijna altijd ook recht op WW. Daar kiezen ze nu liever voor, omdat dat meer zekerheid biedt.’

‘Veel mensen die zelfstandig ondernemer wilden worden, kiezen nu liever voor WW dan voor een opdracht.’

Natuurlijk ziet Hollander ook aan de klantenkant wel paniek ontstaan. ‘Er zijn klanten die strategisch kijken, en kandidaten graag in hun ‘bakje’ houden, voor als het straks weer beter gaat. De schaarste is immers niet zomaar weg. Maar er is ook een heel grote groep klanten die alle bestaande wervingsprocedures nu om zeep aan het helpen is. Ook daar zien we grote klappen plaatsvinden. Maar dat gebeurt in bijna elke crisis wel. Dat we nu zelfs op ultiem schaarse functies, zelfs als de klant wél door wil, kandidaten hebben die zeggen: ‘we durven het toch niet aan’, dát is voor mij wel nieuw. En het meest bijzondere.’

Dat kandidaten nu uit vrees handelen, en daarom liever op hun plek blijven zitten, dat lijkt wel een nieuw fenomeen.

Ghosting door kandidaten kwam al wel langer voor op de arbeidsmarkt. Sterker nog: de laatste maanden en jaren was het zelfs een flinke trend. Maar vaak was er dan een ander aanbod dat voor de kandidaat nóg beter uitpakte, of de organisatie had het er min of meer zelf naar gemaakt. Dat kandidaten nu uit vrees handelen, en daarom liever op hun plek blijven zitten, dat lijkt inderdaad wel een nieuw fenomeen.

Herkenbaar verhaal? Deel je ervaring hieronder in de comments, of met de redactie.

Lees ook:

Dilemma op dinsdag: ‘Corona zet de recruitmentwereld op zijn kop’

Het Coronavirus heeft zijn effect op de hele wereld. Scholen zijn dicht en mensen moeten thuiswerken. Wat voor effect heeft dat op de recruitment? Worden sollicitatiegesprekken afgezegd of gaat alles gewoon door, maar dan via Skype? Waar vul je je dagen mee? Hoe zit het met de mensen die per april starten bij hun nieuwe baan? Of ben jij een recruiter die sowieso vanuit huis werkt zoals Mark Deubel en verandert er eigenlijk niet zoveel voor jou?

Corona zet de recruitmentwereld op zijn kop

  • Oneens (16%, 9 stemmen)
  • Eens (84%, 46 stemmen)
55 stemmen

We zijn benieuwd naar jouw mening. Staat de recruitmentwereld op zijn kop of valt dat wel mee? Laat het weten in de reacties!

Inzendtermijn Werf& Awards verlengd tot 31 maart

De Werf& Awards zijn prijzen voor cases op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment die impact hebben (gehad) op de instroom van een organisatie. De awards richten zich op kleine en grote organisaties, zonder budget of met grote budgetten, voor werkgevers (corporates) en bureaus (in bijvoorbeeld werving en selectie, arbeidsmarktcommunicatie, uitzenders of detacheerders) in de breedste zin van het woord.

Gezien de omstandigheden is inmiddels besloten de inzendtermijn te verlengen tot 31 maart.

Eigenlijk zou de inzendtermijn morgen sluiten, op 18 maart, om 17.00 precies. Maar gezien de omstandigheden is inmiddels besloten de inzendtermijn te verlengen, zodat iedereen gelegenheid heeft zijn case (thuis) af te maken. De nieuwe deadline is nu dinsdag 31 maart, opnieuw om 17.00. De juryberaadslaging zal vooralsnog gewoon op hetzelfde moment doorgaan, net als de uitreiking tijdens Werf& Live, op 28 mei.

Mooie cases binnengekomen

Er zijn ook dit jaar al een aantal mooie cases ingezonden. Wat te denken van de verhalenpagina van TOPdesk, de adellijke titel die Pink Elephant aan kandidaten mocht weggeven, of de knappe missen die hielpen chauffeurs te werven voor Renewi? Ook vanuit de zorg kwamen al een aantal inzendingen binnen, zoals de ‘stuntopa’ van De Wever en de ‘Het hele leven telt’-campagne van ouderenzorgorganisatie Topaz. En dan hebben we het nog niet eens gehad over bijvoorbeeld de gewoon bijzondere campagne van de AIVD, de snel geworven Carwash-helden, of de groots opgezette recruitmentdag van Boskalis (met een wow-factor).

Er zijn ook dit jaar al een aantal mooie cases ingezonden. Maar er kan dus nog meer bij!

Maar er kan dus nog meer bij! Wil jij ook kans maken op een Werf& Award? Stuur dan uiterlijk 31 maart 2020 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie op de pagina van de Werf& Awards.

Ook recruiters vrezen nu massaal ‘ernstige gevolgen’ van de coronacrisis

Of de coronacrisis gevolgen heeft voor de eigen recruitmentpraktijk? Toen dat begin maart gevraagd werd aan een groot aantal (vooral Amerikaanse) bedrijven was de algemene opinie nog: ‘Ach, het zal wel meevallen’. Ruim de helft verwachtte ‘not really’ grote gevolgen, nog geen 20 procent voorzag (enige tot ernstige) impact. Maar nog geen 10 dagen later is dat beeld behoorlijk gekanteld. Op precies dezelfde vraag antwoordt nu 7 procent ‘ernstige gevolgen’ te verwachten, en 19 procent voorziet slechts milde gevolgen voor de eigen recruitmentplannen.

Meer virtuele sollicitatiegesprekken

Uit het onderzoek, uitgevoerd door The Talent Board, blijkt dat vooral het live sollicitatiegesprek dezer dagen eraan moet geloven. Waar begin maart nog maar net iets meer dan 20 procent van de respondenten zei dat deze crisis de kandidaatgesprekken zou ontwrichten, gaf op 11 maart ruim 45 procent aan het aantal live kandidaatgesprekken momenteel te beperken. Het aantal werkgevers dat zei nu meer ‘virtuele sollicitatiegesprekken’ te voeren, steeg in dezelfde tijd van 39 naar 58 procent.

Ook het onboarden gaat steeds vaker ‘virtueel’, aldus de respondenten. Nu al gebeurt 25 procent van de onboarding ‘offsite’ en/of virtueel. En de verwachting is dat dat de komende maanden nog wel stijgt, aldus de onderzoekers.

Ook in Nederland

Ook onder Nederlandse recruiters is het nu corona wat de klok slaat. In facebookgroepen als Recruitment Buddies en Recruitment Vrijstaat worden volop tips uitgewisseld over bijvoorbeeld kandidaten spreken op afstand, via videobellen, of over andere vormen van thuiswerken. Ook vrijwillige hulp over en weer gaat grif rond.

Gratis vacatureplatform

Ondertussen ontstaan ook steeds meer initiatieven om de zorgen wat te verlichten. Zo maakte RecruitersForGood gisteren al bekend vrijwillig recruitmentkennis en -kunde te willen inzetten. Daar kwam in de loop van de dag ook Medisch Contact bij, met de lancering van een speciaal en gratis vacatureplatform voor de vraag naar extra zorgpersoneel in de strijd rondom de coronacrisis. Geneeskundestudenten, artsen, verpleegkundigen en andere zorgprofessionals die hun steentje willen bijdragen, kunnen zich via 1 van de 10 banenplatforms van Gezondheidszorgbanen opgeven. Zij ontvangen vervolgens dagelijks per e-mail vacatures in de regio naar voorkeur. Afgelopen week zijn er op basis van gratis vacatures op de deelnemende banensites al 150 geneeskundestudenten gekoppeld aan GGD’s.

Lees ook

 

Hoe inclusief ben jij? Ja, jij

‘Ik wist van jongs af aan al dat ik anders was’, zegt Joanne Lockwood. ‘Mijn leraren wisten dat ik anders was. Mijn ouders hadden door dat ik niet hetzelfde was als mijn broers. Ik werd geboren in een wereld die niet voor mensen zoals mij gemaakt was. In sommige landen in de wereld, worden mensen als ik gediscrimineerd, soms zelfs gedemoniseerd. We hebben het hier over mensen die linkshandig zijn…’

‘Als je niet oppast, ben je elke dag aan het oordelen op een microniveau.’

Gewapend met een flinke dosis humor en zelfbewustzijn, stond Joanne Lockwood vorige week op het podium van Talent Acquisition Live, waarschijnlijk het laatste grote evenement in de internationale recruitmentwereld dat nog doorgang kon vinden, voordat corona ons allen in kluizenaars veranderde. Haar verhaal was daarbij overigens zeker niet alleen toepasselijk voor recruiters. ‘Wij, als een maatschappij, hebben ons oordeel altijd zo snel klaar. Als je niet voorzichtig bent, ben je elke dag aan het oordelen op een microniveau. Iedere dag voeden we onze vooroordelen, gebaseerd op de informatie die we in ons hoofd hebben.’

‘Wat maakt jou dat uit?’

En zou het niet naïef zijn om te denken dat al die micro-oordelen niet in onze grote bedrijfsbeslissingen sluipen? Maar, zoals Lockwood het botweg brengt: ‘Wat maakt jou dat uit? Aan de ene kant vóélt het misschien als het juiste. Dat je een beetje Yin voor je Yang nodig hebt. Maar uiteindelijk moet er toch echt een zakelijke noodzaak zijn, anders veranderen mensen echt niet.’

‘Je moet niet inclusief willen werven als je jouw waarden niet op een rijtje hebt.’

En de resultaten zijn er. McKinsey & Co., waar diversiteit en inclusiviteit een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering vormen, laat zien dat diversiteit in het kantoor voor groei zorgt. Al constateert Lockwood ook nog steeds een bepaalde terughoudendheid van sommige bedrijven.

Inclusief handelen is ‘holistisch, actief en bewust’, legt ze uit. Zeggen dat ‘mijn deur altijd open is’ klinkt misschien leuk naar je werknemers toe, maar het blijft passief, zegt ze. Het draait allemaal om de bedrijfscultuur en waarden. Je moet niet inclusief willen werven als je jouw waarden niet op een rijtje hebt. We hebben het allemaal over gelijkheid gehad, die discussie ging toen over op diversiteit, vervolgens op inclusiviteit, dan een gevoel van verbondenheid en dat zou allemaal resulteren in een culturele merkbeleving. Nu is het tijd om dat om te draaien, volgens Lockwood: begin met je waarden en cultuur, en ga dan pas sourcen.

‘Het is tijd om principes om te draaien: begin met je waarden en cultuur, en ga dan pas sourcen.’

‘Iedereen is niemand’

We hebben nu een punt bereikt waar als we de arbeidsmarkt beschrijven als ‘schaars’, het een beetje is als zeggen dat water nat is. Tegelijkertijd hebben recruiters nu een zeldzame kans om hun bereidheid om inclusief te zijn écht te laten zien; nog veel meer dan in heel veel andere beroepen. ‘Recruiters hebben nu veel macht. Als je een kandidaat vertelt: ‘We willen jou, we willen jouw diversiteit in onze organisatie. Jij gaat het hier heel goed doen; je krijgt van ons alle ruimte en aandacht’, dan zullen ze zich vereerd voelen. Jij hebt die macht.’

‘Als recruiters blijven zeggen ‘We staan open voor iedereen’, dan zeggen ze eigenlijk dat ze voor niemand openstaan.’

Maar als recruiters dat niet doen, en blijven zeggen ‘We staan open voor iedereen’, dan zeg je eigenlijk dat je voor niemand openstaat, aldus Lockwood. ‘Iedereen is niemand. Wees dus actief en wees bewust, niet incidenteel.’

Bovendien ziet Lockwood vier fasen die samen een soort ‘inclusiviteitscontinuüm’ vormen. 

  1. Uitsluiten: Waar zij die anders zijn behandeld worden als buitenstaanders van weinig waarde.
  2. Tolereren: Waar zij die anders zijn wel getolereerd worden, maar niet verwelkomd. Zoals Lockwood stelt: ‘Je verdraagt ze.’
  3. Accepteren: Waar we erkennen dat mensen die anders zijn, waardevolle, deskundige vaardigheden en inzichten in kunnen brengen. 
  4. Omarmen: Waar we diversiteit aangaan en vieren ten behoeve van innovatie en daarmee een hoge productiviteit bereiken. 

Het is een beetje zoals dat bekende gezegde: in de eerste fase mag je niet eens op het feestje komen. In de tweede fase word je wel uitgenodigd, maar mag je aan de kant blijven zitten. In de derde fase word je ook ten dans gevraagd. En in de vierde fase mag je zelfs (mede) bepalen welke muziek gedraaid wordt.

Een vrouw met een missie

Toen Lockwood door het Engelse Channel 4 werd gevraagd om haar once-in-a-lifetime-transitie te delen in een documentaire, twijfelde ze geen moment. ‘Ik ging al mijn privacy weggeven om mijn verhaal te vertellen. In ieder facet van mijn leven ging het eigenlijk prima – en dat gaf ik allemaal op, op mijn 52ste.’

‘We hebben inclusief leiderschap nodig, en dat start bij onszelf. In onze peer-groepen en waar we werken.’

Nu is Lockwood een vrouw met een missie. ‘We hebben inclusief leiderschap nodig, en dat start bij onszelf. In onze peergroups en waar we werken. We moeten actief en weloverwogen nadenken over elk aspect van de cultuur die we creëren. Een deel daarvan is dat we bewust en open zijn over onze eigen meningen, onze eigen vooroordelen. Dat is niet alleen het juiste vanuit een menselijk perspectief, maar ook vanuit zakelijk oogpunt.’

Meer weten?

Ook met diversiteit aan de slag? Maar weet je eerlijk gezegd niet precies hoe? Tijdens het Seminar Diversiteit en Inclusiviteit, dat Werf& op 8 september 2020 organiseert , gaan diverse sprekers in op de vraag hoe je als werkgever of intermediair divers en inclusief kunt werven.

RecruitersForGood: hoe ook recruiters willen helpen de coronacrisis te verzachten

Het idee sluimerde al een tijdje. Niet voor niets stond er al langere tijd een brainstorm over gepland op TRU Amsterdam, een van de laatste min of meer grote evenementen die nog kon doorgaan. Maar het is de coronacrisis die nu een versnelling in de uitvoer van het idee heeft aangebracht. En dus wil RecruitersForGood deze week al een platform lanceren waarop recruiters hun specifieke kennis en kunde vrijwillig kunnen aanwenden om de grootste pijn te verzachten.

‘Laten we niet aan de zijlijn blijven staan, maar vrijwillig in actie komen.’

‘Aan de ene kant grote personeelstekorten en aan de andere kant grote personeelsoverschotten. Met de nieuwe stichting RecruitersForGood willen we graag de ‘Kracht van Samen’ van het recruitmentnetwerk activeren en hierdoor vraag en aanbod samenbrengen’, zo schrijft Milad Zandi op LinkedIn. ‘Laten we niet aan de zijlijn blijven staan, maar vrijwillig in actie komen’, aldus de managing partner bij Time to Hire.

Van ex-gedetineerden tot vluchtelingen helpen

Recruiters hebben stuk voor stuk héél specifieke kennis, ervaring en netwerken. Die kan juist nu zeker van pas komen. Waarom zouden ze die specifieke vaardigheden niet eens wat vaker pro bono voor de mensheid inzetten, zodat iedereen een kans op de arbeidsmarkt krijgt, aldus Zandi, die in het initiatief gesteund wordt door onder meer Liesbet de Rouck, Bas Weers en Edwin de Jonge.

Waarom zouden recruiters hun specifieke vaardigheden niet eens vrijwillig inzetten voor de mensheid?

‘Een soort stichting, die het recruitmentnetwerk en de recruitmentvaardigheden gebruikt om wat goeds voor de wereld te doen’, zo leidde De Rouck het initiatief van ‘Recruiters for Good‘ in bij het TRU-evenement ten kantore van WeAreKeen. En dat kan verder gaan dan alleen de huidige coronacrisis, zei ze daarbij. ‘Bijvoorbeeld vluchtelingen op de arbeidsmarkt helpen. Of ex-gedetineerden. Of anderen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’ Alles waar je nu als recruiter misschien niet echt aan toekomt, maar waar mensen echt geholpen mee zouden zijn. En dat binnen de grenzen van je eigen vakgebied.

Wandvol ideeën

De aanwezige recruiters kwamen bij de brainstorm op TRU gezamenlijk al snel met een wandvol ideeën. Van buddy-systemen tot cv-checks, en van het leren van interviewvaardigheden tot vrijwilligers werven en werkgevers overtuigen open te staan voor anderen dan het standaard plaatje.

Coronacrisis zorgt voor urgentie

Maar nu eerst dus de coronacrisis, die het initiatief afgelopen week in een stroomversnelling heeft gebracht. ‘We willen de kwetsbare groepen in onze maatschappij, zoals mensen met nulurencontracten, zzp’ers en mkb’ers met personeel maar zonder inkomsten matchen aan bedrijven en instellingen met noodvacatures’, aldus Zandi. ‘Denk aan ziekenhuizen, supermarkten, opvang, en logistiek. Maar we willen bijvoorbeeld ook het UWV en ministeries ondersteunen met extra handjes.’

‘We lanceren deze week een platform waar bedrijven hun noodvacatures kunnen achterlaten.’

Hoe dat gaat gebeuren? Zandi: ‘We lanceren deze week een platform waar bedrijven hun noodvacatures kunnen achterlaten en kandidaten en vrijwilligers zich kunnen aanmelden om al dan niet betaald te helpen. Daarnaast willen we de bedrijven die vacatures hebben ondersteunen met recruitmentcapaciteit waar nodig.’

recruitersforgood

Er moet nog wel veel gebeuren

Mooie plannen natuurlijk, maar er moet nog wel veel gebeuren, geven de initiatiefnemers meteen toe. Op korte termijn vragen ze daarom bijvoorbeeld om:

  • Een ATS-systeem dat bij het creëren van een vacature automatisch een vacaturepagina aanmaakt en een joboverzicht creëert.
  • Bedrijven die de vacatures willen aanbieden.
  • Recruiters of mensen die bij een bedrijf of instelling werken met noodvacatures.
  • Iemand die snel een website in elkaar wil boksen.
  • Iemand die landingspagina’s kan maken
  • Mensen die helpen met teksten schrijven voor de website
  • Iemand die helpt met een aantal filmpjes te bouwen om onze doelgroepen aan te trekken
  • Influencers die de boodschap (mede) willen verspreiden.

Eigenlijk iedereen die denkt een steentje aan het project te kunnen bijdragen wordt opgeroepen een mailtje naar info@recruitersforgood.nl te sturen, aldus Zandi. ‘En even voor de goede orde, bovenstaande organiseren we onder de stichting RecruitersForGood en is dus puur op vrijwillige basis.’ Waarop De Rouck (foto) aanvult: ‘We willen vooral de talenten en het vaak grote netwerk van de recruiters gebruiken om bestaande goede doelen te helpen hun doelen te bereiken. Maar ook nieuwe initiatieven zijn welkom. We willen allemaal iets doen. En dit is de start van een netwerk dat hopelijk snel groter wordt.’

We willen allemaal iets doen. En dit is de start van een netwerk dat hopelijk snel groter wordt.’

‘Snelheid, uitvoering en een groot netwerk.’ Dat zijn de specifieke onderscheidende kenmerken van recruiters, aldus Bas Westland, ten tijde van de brainstorm op TRU Amsterdam. ‘Als je erin slaagt die kenmerken te gebruiken, dan doe je iets wat veel gesubsidieerde instellingen nauwelijks lukt. Dan kun je echt iets goeds voor heel veel mensen betekenen.’

Ook bijdragen? Stuur een mailtje

recruitersforgood lliesbet de rouck

Bovenste illustratie: Jessamijn Alberts, jessamijn.nl

recruitersforgood jessamijn

Lees ook

Vijf belangrijke HR-vragen rondom het coronavirus

Besmet of niet, het coronavirus laat momenteel niemand onberoerd. Terwijl het aantal besmettingen verder oploopt, net als het aantal doden, gaan ook steeds meer organisaties over tot ingrijpende maatregelen. Zo heeft het hoofdkantoor van Nike in Hilversum zijn deuren al gesloten vanwege het virus. Ook advocatenkantoren aan de Zuidas nemen ingrijpende maatregelen, en kantoren als NautaDutilh hebben al alle recruitmentactiviteiten voor onbepaalde tijd opgeschort. Geen recruitmentevents meer, geen masterclasses.

Ook carrièrebeurzen ondervinden de gevolgen. Zo gaat de ZORG. IK? Carrièrebeurs in Velserbroek volgende week niet door, net als de grote ‘Nationale Carrièrebeurs‘ op 20 en 21 maart in de RAI.

Kantoren als NautaDutilh alle recruitmentactiviteiten opgeschort. Even geen recruitmentevents meer, geen masterclasses.

Ook steeds meer andere bedrijven nemen voorzorgmaatregelen. Dat roept verschillende vragen op voor zowel de werkgever als de werknemer. Wat zijn bijvoorbeeld de juridische mogelijkheden en verplichtingen? Hieronder vijf van de meest gestelde HR-praktijkvragen rondom het coronavirus beantwoord.

#1. Moeten werkgevers voorzorgsmaatregelen nemen?

Het korte antwoord op deze vraag is: ‘ja’. Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Welke regelingen er precies nodig zijn? Hoe ver je ze doorvoert? Dat hangt natuurlijk af van de omstandigheden. Is het risico op bestemming op de werkplek groter dan thuis, en heeft thuiswerken geen of nauwelijks nadelige gevolgen voor de bedrijfsvoering, dan moet een werkgever thuiswerken toestaan. Is thuiswerken eigenlijk geen optie? Dan wordt van de werkgever verwacht dat hij de ‘maximale voorzorgsmaatregelen’ treft om besmetting op de werkvloer te voorkomen.

#2. Heeft een werknemer in quarantaine recht op loon?

Als er sprake is van een besmetting met het coronavirus, dan gelden dezelfde regels als bij elke andere ziekte. De werknemer heeft in dat geval gewoon recht op loon vanwege zijn (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid. Moet een werknemer uit voorzorg in quarantaine, omdat hij of zij in een risicogebied is geweest? Dan heeft de werknemer alleen recht op loon als de reis werkgerelateerd was. De werknemer is dan immers tijdens zijn werk aan besmettingsgevaar blootgesteld.

Als een werknemer vanwege een geschrapte vlucht niet op tijd terug is van vakantie, heeft hij in principe ook geen recht op loon.

De vraag of je als werkgever ook het loon moet doorbetalen als een werknemer vanwege zijn vakantiereis in quarantaine moet, is lastiger te beantwoorden. Dit hangt namelijk af van de omstandigheden. Als een werknemer vanwege autopech of vanwege een geschrapte vlucht niet op tijd terug is van vakantie en daardoor niet kan werken, heeft hij in principe ook geen recht op loon.

#3. Welke regels gelden voor werktijdverkorting?

Heeft een werkgever door het coronavirus minder werk voorhanden? Dan is op grond daarvan werktijdverkorting mogelijk. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geeft die mogelijkheid om zoveel mogelijk werknemers aan het werk te houden. De werknemer blijft met deze regeling gewoon in dienst en krijgt over de niet-gewerkte uren een WW-uitkering betaald. Werkgevers die aanspraak willen maken op werktijdverkorting moeten digitaal een vergunning aanvragen bij het UWV. Ze kunnen geen werktijdverkorting aanvragen voor oproepkrachten met een nulurencontract, uitzendkrachten of zzp’ers.

#4. Wanneer is sprake van ‘verminderde bedrijvigheid’?

De werkgever moet kunnen aantonen dat in een periode van zeker 2 tot 24 weken, er minstens 20 procent minder werk is ten gevolge van een bijzondere omstandigheid. De oorzaak mag niet tot het normale bedrijfsrisico behoren en ook niet structureel zijn. Het coronavirus is dus een goed voorbeeld van een geldige reden van verminderde bedrijvigheid. Als de verwachting is dat het langer duurt dan 24 weken, dan krijgt de werkgever geen vergunning voor werktijdverkorting.

#5. En mag je vanwege het coronavirus ook mensen ontslaan?

Als er sprake is van structurele werkverminderingen, dan is dat aanleiding voor ontslag ‘op grond van bedrijfseconomische redenen’. Deze regel geldt dus ook in het geval van het coronavirus. De werkgever kan natuurlijk proberen om met medewerkers afspraken te maken over het beëindigen van het dienstverband in onderling overleg. Lukt dat niet, dan moet de werkgever toestemming voor ontslag vragen aan het UWV. De werkgever moet zich daarbij wel gewoon houden aan de geldende regels voor een bedrijfseconomisch ontslag, zoals het afspiegelingsbeginsel. Ook moet worden aangetoond dat sprake is van werkvermindering en dat op korte termijn geen herstel van de situatie wordt verwacht. Vanzelfsprekend zal de werkgever dan ook een transitievergoeding moeten betalen.

Dit blog is mede geschreven door Wieneke Brandt, Product Director bij XpertHR, dat ook een whitepaper met praktijkvragen rondom het coronavirus heeft geschreven.